Motie Ieder kind met een ontbijt naar school

Door Lesley Albers op 10 november 2022

Donderdag 10 november waren de algemene beschouwingen van de begroting voor 2023 in de gemeenteraad.

Motie Ieder kind met een ontbijt naar school

Dit is een samenvoeging van een moties van de PvdA en Kernachtig Groesbeek.

De raad van de gemeente Berg en Dal, in vergadering bijeen,

constateert dat:

• de sterk stijgende kosten voor levensonderhoud een toenemend aantal gezinnen in grote problemen brengt;
  • ook de armoede onder kinderen hierdoor toeneemt;
  • kinderen hierdoor vaker zonder ontbijt op school komen;
  • landelijk hiervoor ook extra aandacht is;
  • op 500 basisscholen in Nederland met een groot aandeel kwetsbare leerlingen vanuit de landelijke overheid nu per direct wordt gestart met het aanbieden van gratis schoolontbijt;
  • één school in onze gemeente – basisschool Op den Heuvel op de Stekkenberg – al gestart is met het project Bam Boterham op basis van een incidentele subsidie van onze gemeente;
  • dit een goed initiatief is in tijden waarin het blijkbaar niet vanzelfsprekend is dat kinderen met een volle maag naar school gaan.

is van mening dat:

• door de verslechterende economische situatie en de explosief in prijs gestegen kosten voor levensmiddelen, steeds meer ouders moeite hebben om hun kinderen elke dag voldoende te eten (mee) te geven voordat ze naar school gaan;
  • ook in onze gemeente minstens 1 school heeft aangegeven dat het aantal kinderen dat met een lege maag op school verschijnt toeneemt en dat veel broodtrommels niet voldoende gevuld zijn voor de lunch;
  • kinderen die met een lege maag op school zitten zich minder goed kunnen concentreren, minder goed kunnen meekomen op school en bovendien hoe paradoxaal dat ook lijkt, vaker overgewicht of obesitas ontwikkelen;
  • kinderen met een volle maag moeten kunnen deelnemen aan de les;
  • dit niet afhankelijk mag zijn van de situatie thuis;
  • we, met (voor hen) gratis en vrij toegankelijke gezonde maaltijden op school, deze
    kinderen kunnen helpen en tegelijkertijd de gezondheid en kansengelijkheid versterken.

verzoekt het college:

• met het onderwijsveld te onderzoeken waar het nodig en gewenst is om een gezond ontbijt/lunch op school aan te bieden en hoe dat kan worden georganiseerd;
  • daarbij te voorkomen dat de organisatie en het aanbieden van de gratis maaltijd leidt tot extra druk bij de leerkrachten van deze scholen;
  • de kosten te dekken uit de posten binnen het programma Inwoner en zonodig de raad een voorstel voor te leggen voor het beschikbaar stellen van aanvullende middelen.

en gaat over tot de orde van de dag.

Indiener(s):
PvdA Berg en Dal: Lesley Albers en Henny van der Pol
Kernachtig Groesbeek: Wiebo Kersten, Hans Peters, Ruud Verstraaten, Johanna Brouwer, William Janssen, Sonja Postuma, Hennie Eikholt
D66 Berg en Dal: Jos Verstegen, Jelbrich de Vries en Marlou Peters
GroenLinks Berg en Dal: Caroline de Greeff, Rona Vree, Florian Gödderz