Motie Inkomensgrens Doe Mee regeling! van 120% naar 130%

Door Lesley Albers op 10 november 2022

Donderdag 10 november waren de algemene beschouwingen van de begroting voor 2023 in de gemeenteraad.

Motie Inkomensgrens Doe Mee regeling! van 120% naar 130%

De raad van de gemeente Berg en Dal, in vergadering bijeen,

constateert dat:

• in onze gemeente inwoners in aanmerking komen voor deelname aan de Doe Mee-regeling! als men voldoet aan een inkomensgrens van max. 120% van het sociaal minimum;
  • de kosten van het levensonderhoud de laatste maanden uitzonderlijk gestegen zijn;
  • hierdoor de minima, maar ook een hele groep daarboven, in de financiële problemen
    komen;
  • de betalingsachterstanden nu al oplopen, schulden al zijn ontstaan of verergeren;
  • niet alleen mensen in de bijstand (binnen die grens van 120% van het sociaal minimum vallen) moeite hebben om rond te komen en mee te kunnen doen aan sociale activiteiten.

is van mening dat:

• met verhoging van de inkomensgrens van onze minimaregelingen (van 120% naar 130%) meer mensen recht hebben op regelingen die zij hard nodig hebben en die de sociale activiteit en levensonderhoud bevorderen;
  • al eerder is uitgezocht door het toenmalige college dat een grens hanteren bij 130% van het sociaal minimum bij de Doe Mee-Regeling! het enige scenario is (ten opzichte van 100%-110%-120%) waarbij géén sprake meer is van een armoedeval;
  • de kosten van deze uitbreiding van de Doe Mee-Regeling! ongeveer € 100.000,= zal kosten (inclusief uitvoeringskosten);
  • nu het financieel beter gaat binnen onze gemeente het eerlijk is dat onze inwoners, die het juist hard nodig hebben, dit juist ook in deze periode merken.

verzoekt het college:

• voor het jaar 2023 de Doe Mee-regeling! uit te breiden naar inwoners die voldoen aan een inkomensgrens van 130%, waarbij de benodigde kosten worden gehaald uit de stelpost inflatie en energiestijging;
  • de eerste resultaten te evalueren en vervolgens tijdig met een raadsvoorstel te komen om (wel/niet) structureel onze Doe Mee Regeling! uit te breiden naar een inkomensgrens van 130% zodat dit bij een positieve reactie van de raad kan worden meegenomen in de begroting 2024.

en gaat over tot de orde van de dag.

Indiener(s):
PvdA Berg en Dal: Lesley Albers en Henny van der Pol
GroenLinks Berg en Dal: Caroline de Greeff, Rona Vree, Florian Gödderz
D66 Berg en Dal: Jos Verstegen, Jelbrich de Vries en Marlou Peters
LOKAAL! Annelies Visser, Arnold Driessen, Miengske Borremans, Geert Ubbink. Ellen van Broekhoven en Toon de Jong

Toelichting:

Citaten uit: M42 Evaluatie Minimabeleid 2020

Met ons huidige minimabeleid vindt er een armoedeval plaats bij de inkomensgrens van 120% van de bijstandsnorm. Deze armoedeval kan worden opgelost door de Doe Mee! Regeling open te stellen voor inwoners met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm. Dit brengt echter extra kosten met zich mee voor de gemeente. Omdat de gemeente Berg en Dal op het moment een fors tekort heeft op het sociaal domein lijkt dit geen realistische aanpassing.”
“In dit hoofdstuk hebben we gezien dat het minimabeleid in de gemeente Berg en Dal ervoor zorgt dat er een armoedeval plaats vindt. Er geldt: “hoe uitgebreider het minimabeleid, hoe groter de armoedeval”. In de gemeente Berg en Dal is daarom vooral een armoedeval te zien bij de inkomensgrens van 120% van de bijstandsnorm. Op deze inkomensgrens vindt een armoedeval plaats omdat bij een inkomen boven de 120% van de bijstandsnorm twee minimaregelingen weg vallen namelijk de gemeentezorgverzekering en de Doe Mee! Regeling. Deze armoedeval vindt plaats bij alle huishoudtypen behalve bij de alleenstaanden. Als de inkomensgrens van de Doe Mee! Regeling van 120% naar 130% wordt verplaatst vindt er geen armoedeval meer plaats bij de inkomensgrens van 120%. De armoedeval verplaatst zich ook niet naar 130%. Het inkomen is op dit punt voldoende gestegen. Het verschuiven van de Doe Mee! Regeling van 120% naar 130% van de bijstandsnorm kost naar inschatting in totaal € 95.000,00 (inclusief extra uitvoeringskosten).
In de grafiek is te zien dat we bij dit scenario geen armoedeval hebben. Als het inkomen van huishoudens stijgt, dan stijgt ook het vrij te besteden inkomen.

De wethouder geeft aan dat een voorstel in de maak is om het kindpakket uit te breiden. Hiervoor lijkt steun te zijn in de gemeenteraad, dit komt in de volgende raadsvergadering terug. Ze heeft meer tijd nodig om het voorstel van onze motie van 120% naar 130% uit te werken. Hiermee verviel de steun voor onze motie helaas (op voorhand hadden we wèl een meerderheid). Gelukkig wordt in ieder geval aan uitbreiding van het kindpakket gewerkt. Daarom is besloten om deze motie nu in te trekken, aan te passen en terug te laten komen op de volgende raadsvergadering, zodat we hopelijk wèl een meerderheid kunnen krijgen voor ons voorstel.

MOTIE INGETROKKEN