Motie M21 – Begroting 2024 – Duurzame gemeente – Goede voorbeeld

Door Lesley Albers op 9 november 2023

PvdA/GroenLinks heeft duurzaamheid als één van haar speerpunten.

We vinden het belangrijk dat we als gemeente zelf het goede voorbeeld geven, ook in het kader van verduurzaming. Te beginnen met een aantal kleinde dingen; het laag hangend fruit.

De koffiebekertjes voor onze gasten in het gemeentehuis bevatten plastic. Dat kan natuurlijk niet. Daar moet eenvoudig een duurzame oplossing voor gevonden worden.

Wanneer je deze beker weggooid in de daarvoor bestemde prullenbak. Dan blijkt het uiteindelijk allemaal in dezelfde afvalzak te belanden. Geen echt goede afvalscheiding. Daar moet met de inzamelaar van ons afval over gesproken worden.

Motie duurzame gemeente – goede voorbeeld

De raad van de gemeente Berg en Dal, in vergadering bijeen op 9 november 2023

constateert dat:

• In § 2.4 “We willen een duurzame gemeente zijn” – veel grote ambities worden beschreven die wij van harte ondersteunen.

is van mening dat:

• Wij als gemeente en in ons gemeentehuis het goede voorbeeld moeten geven;
  • De gemeente zelf ook een grote impact kan maken – of het nu gaat om haar eigen
    vastgoed, materieel, consumptie of gedrag – en dit inspirerend kan werken richting andere organisaties en inwoners.

verzoekt het college om:

• Mogelijkheden te onderzoeken hoe we vertraging in de levertijd of niet kunnen leveren op de korte en langere termijn kunnen voorkomen, of in ieder geval zoveel als mogelijk te beperken;
  • Z.s.m. laaghangend fruit op te pakken in het kader van het geven van het goede voorbeeld, waaronder in ieder geval:
    • Een goed alternatief voor de bekers (met plastic) bij onze koffiemachines in gebruik te nemen;
    • Een goed alternatief voor het scheiden van afval in gebruik te nemen.
  • De meetlat te leggen naast ideeën uit eerdere plannen voor een duurzame gemeentelijke organisatie en de gemeenteraad vóór de begrotingsbesprekingen in november 2024 te informeren over de stand van zaken d.m.v. een beknopt duurzaamheidsrapport Berg en Dal.

en gaat over tot de orde van de dag.

Indiener(s):
PvdA Berg en Dal: Lesley Albert en Henny van der Pol
GroenLinks Berg en Dal: Caroline de Greeff, Rona Vree en Florian Gödderz
Kernachtig Groesbeek: Wiebo Kersten, Hennie Eikholt, William Janssen, Sonja Postema, Ruud Verstraaten, Hans Peters en Johanna Brouwer

MOTIE AANGENOMEN, WETHOUDER OMARMT DEZE MOTIE

Toelichting:

Mooi vinden wij het bijvoorbeeld om te lezen in de Begroting dat wij in 2024 dienstreizen op de meest duurzame wijze willen laten plaatsvinden.
In 2012 stonden in het Plan van Aanpak, Duurzaam Groesbeek al onderstaande ideeën t.a.v. de gemeentelijke organisatie. 11 jaar later is een deel gerealiseerd, een deel is (nog) steeds actueel. Wij zouden het goed vinden om na deze jaren eens de meetlat te leggen naast deze ideeën.

Bijvoorbeeld allereerst de meetlat te leggen naast de ideeën uit het plan Duurzaam Groesbeek, onderdeel “Gemeentelijke organisatie”, bijlage 1, 2012 en daarnaast laaghangend fruit direct op te pakken.

Bijlage 1 Mogelijke duurzaamheidsthema’s en projecten – Gemeentelijke organisatie

onze huidige bekertjes bij de koffie automaten

Beleid
1) Integrale verankering duurzaamheid in beleidsprogramma’s (Structuurvisie, Bestemmingsplannen, GVVP, Rioleringsplan, Accommodatiebeleid, Groenbeleid, Afvalprogramma, Mobiliteitsbeleid / Fietsplan/OV-beleid, LOP, Inkoopbeleid)