Motie M44 – Begroting 2024 – Leveringszekerheid maatwerkvoorzieningen

Door Lesley Albers op 9 november 2023

PvdA/GroenLinks zag dat er in de begroting sprake was van een aframing van €233.000 voor de post rolstoel, woon en vervoersvoorzieningen. Hierover hebben we aanvullende vragen gesteld.

Vanuit het team hebben we een zeer uitgebreide en gedetailleerde uitleg gekregen, waaruit blijkt dat we geen zorgen hoeven te hebben.

Met name deze quote stelt enigszins gerust:
Voor de volledigheid: het betreft hier open-einde regelingen. Als iemand recht heeft op een dergelijke voorziening kan die worden aangevraagd en moet die worden toegekend. Voor inwoners heeft deze aframing dan ook geen negatieve gevolgen.

We hebben daarom amendement A14 Maatwerk WMO ingetrokken en vervangen het door deze motie waarin de focus ligt op borgen van leveringszekerheid. Want er zijn leveringsproblemen. Huishoudelijke hulp inplannen is vaak niet mogelijk. Rolstoelen en andere voorzieningen hebben vertragingen in de levering.

De wethouder zegt een thema-avond toe. Daarom hebben we de motie niet in stemming gebracht.

Motie leveringszekerheid maatwerkvoorzieningen

De raad van de gemeente Berg en Dal, in vergadering bijeen op 9 november 2023

constateert dat:

• Onze gemeente in 2023 minder heeft uitgegeven aan maatwerkvoorzieningen dan begroot, vooral omdat onze leveranciers niet kunnen leveren;
  • De huishoudelijke hulp niet altijd kan worden geleverd en voor andere voorzieningen/hulpmiddelen sprake is van vertraging op de levertijd.

overwegende dat:

• Hulpvragers gewoon simpelweg niet te lang op hulpmiddelen kunnen wachten;
  • De situatie voor sommige inwoners zeer urgent is;
  • Voor de toekomst de leveringszekerheid beter moet worden geborgd.

roept het college op om:

• Mogelijkheden te onderzoeken hoe we vertraging in de levertijd of niet kunnen leveren op de korte en langere termijn kunnen voorkomen, of in ieder geval zoveel als mogelijk te beperken;
  • Inwoners die binnen een redelijke termijn niet de ondersteuning kunnen krijgen als gevolg van personeels- of grondstoffentekort, actief te informeren over de mogelijkheden om een persoonsgebonden budget (pgb) in te zetten teneinde alle mogelijkheden optimaal te benutten om het realiseren van de ondersteuning te bespoedigen;
  • Ook te onderzoeken of bij het afsluiten van de nieuwe contracten in 2025 meerdere leveranciers kunnen worden betrokken, om daarmee wat meer leveringszekerheid in te bouwen;
  • De gemeenteraad over de korte termijn uiterlijk in januari 2024 te informeren en voor het overige voorstellen te doen toekomen in Q1-2024.

en gaat over tot de orde van de dag.

Indiener(s):
PvdA Berg en Dal: Lesley Albert en Henny van der Pol
GroenLinks Berg en Dal: Caroline de Greeff, Rona Vree en Florian Gödderz

MOTIE INGETROKKEN, WETHOUDER ZEGT THEMA-AVOND TOE

Toelichting:

We hebben vernomen dat in de praktijk bij de WMO hulpvoorzieningen vaak sprake is van het niet kunnen leveren of lange levertijden. Vooral bij hulp bij de huishouding is sprake van niet kunnen leveren. Met name voor wat betreft de nieuwe cliënten geldt een wachttijd die kan oplopen tot een jaar. Die wachttijd is natuurlijk veel te lang.
Voor rolstoelen, woonvoorzieningen en vervoersvoorzieningen geldt eveneens dat er een vertraging op de levering zit. De normtijd van 2 à 5 weken wordt maar in 48% gehaald.

De leveringsachterstanden bij hulpmiddelen zijn waarschijnlijk niet alleen aan grondstoffentekort te wijten zoals wordt genoemd in de begroting. Doordat bij aanbestedingen ook wordt gekeken naar de laagste prijzen, worden de leveranciers gedwongen om goedkoop te werken; dat wil zeggen minder personeel, minder deskundigheid, minder voorraad. Zo zien we ook dat, als de huidige leverancier de aanbesteding niet meer krijgt, het bedrijf ook moet afschalen. Het afsluiten van contracten met meer dan 1 leverancier, kan dit mogelijk voorkomen.

Om leveringszekerheid te realiseren lijkt het ons goed om te kijken of er ergens mogelijkheden te vinden zijn voor contracten met meerdere leveranciers.
Wellicht zijn er ook nog andere oplossingen te bedenken om de leveringstijden van maatwerkvoorzieningen te beperken (meer samenwerking en afstemming tussen de huidige contractpartners, pgb,….?).