Motie Meedoen is ook een vorm van zorg – Sociaal ondernemen

Door Lesley Albers op 8 februari 2024

Motie Meedoen is ook een vorm van zorg – Sociaal ondernemen

De raad van de gemeente Berg en Dal, in vergadering bijeen op 8 februari 2024.

constateert dat:

• Sociaal ondernemers een mooie rol innemen om inwoners die een indicatie hebben voor een passende werkplek of in een reintegratietraject zitten mee te laten doen in onze gemeente;
  • Kwetsbare inwoners die momenteel aan de kant staan in onze gemeente ook baat hebben bij een dergelijk laagdrempelige werkplek;
  • Echter, deze kwetsbare inwoners geen indicatie hebben om bij een sociaal ondernemer terecht te kunnen. Voorbeelden hiervan zijn: jongeren die op de wachtlijst staan voor jeugdzorg, personen die op de wachtlijst staan voor een GGZ behandeling en/of kwetsbare inwoners met multiproblematiek voor wie werken een reële optie is, mits in een geschikte en beschermde omgeving;
  • Er bij sociaal ondernemers onzekerheid bestaat rondom de financiering van een ondersteuningstraject van kwetsbare inwoners, zoals bijvoorbeeld de no-show regeling;

is van mening dat:

• Berg en Dal zich, mede via de MGR, inzet voor meedoen in de samenleving voor al onze inwoners op een manier die bij hen past;
  • Het uitgangspunt van de gemeente en MGR moet zijn dat we de (zorg-)behoefte centraal stellen en het systeem dat we bouwen hier ondersteunend in moet zijn;
  • Momenteel een groep inwoners tussen wal en schip valt en daardoor niet geholpen kan worden;
  • Begeleiding van een kwetsbare doelgroep tijdsintensief is en sociaal ondernemers hun diensten of producten op reguliere markten voor reguliere prijzen moeten verkopen om te kunnen blijven ondernemen. Hiermee is het verdienmodel van een sociaal ondernemer niet anders dan een ondernemer die geen begeleiding biedt aan groepen met een ondersteuningsvraag;

verzoekt het college:

• Met een plan te komen waarin wordt uitgewerkt welke mogelijkheden er zijn om kwetsbare inwoners zonder indicatie voor een werkplek, zoals bijvoorbeeld inwoners die op wachtlijsten staan voor zorg, ook te kunnen plaatsen bij sociaal ondernemers.
  • Hierin ook te verkennen welke mogelijkheden er zijn om de samenwerking tussen sociale ondernemers en andere partners in de gemeente en regio te versterken, bijvoorbeeld met zorgverleners.
  • Het bestaande budget voor het programma Werk in te zetten om sociaal ondernemers op een structurele manier financieel te ondersteunen. Zodat de sociaal ondernemer voor de begeleiding van kwetsbare inwoners een gepaste vergoeding ontvangt.

en gaat over tot de orde van de dag.

Indiener(s):
GroenLinks Berg en Dal: Caroline de Greeff, Rona Vree en Florian Gödderz