Motie Onderzoek bouw Ontgassingsinstallatie

Door Henny van der Pol op 25 mei 2023

Samen met GroenLinks en CDA hebben we de volgende motie ingediend voor de raadsvergadering van 25 mei.

Motie Onderzoek bouw Ontgassingsinstallatie

De raad van de gemeente Berg en Dal, in vergadering bijeen,

constateert dat:

• het probleem van Varend Ontgassen al jaren bekend is;
  • de uitstoot van gassen, zoals benzeen, schadelijk is voor de volksgezondheid;
  • de gemeenteraad op 29 september 2022 in een motie van PvdA c.s. unaniem was in haar verzoek aan het college om aan te dringen op wetgeving en handhaving bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat;
  • Minister Harbers op 17 mei j.l. in een persbericht heeft laten weten dat een verbod op varend ontgassen uiterlijk 1 juli 2024 van kracht wordt.

is van mening dat:

• naast wetgeving ook de mogelijkheid moet worden geboden aan de schippers om hun schepen te kunnen ontgassen.

verzoekt het college om:

• de mogelijkheid en veiligheid te onderzoeken om zo’n ontgassingsinstallatie in onze gemeente te laten bouwen en daarvoor subsidies aan te vragen;
  • de raad uiterlijk voor het zomerreces te informeren over de mogelijkheden.

en gaat over tot de orde van de dag.

Indiener(s):
PvdA Berg en Dal: Henny van der Pol en Jan van Loon
GroenLinks Berg en Dal: Caroline de Greeff, Rona Vree en Florian Gödderz
CDA Berg en Dal: Dave van Loon, Wim Bakker en Nick Bakker

Tijdens de raadsvergadering.
Toelichting van de motie, reactie van de wethouder en besluit om de motie in te trekken.

• Toen vorige week de berichtgeving in de kranten verscheen over het besluit van Minister Harbers dat een verbod op varend ontgassen uiterlijk 1 juli 2024 van kracht wordt, moest ik gelijk aan Rita denken.
    Met het oog op de AVG is Rita niet haar echte naam.
  • Met Rita had ik onder meer contact toen we onze motie vorige jaar september indienden. Zij was toen net hersteld van leukemie en hoewel er geen causaal verband kan worden aangetoond, is wel bekend dat benzeen (een van de schadelijke stoffen bij varend ontgassen) extreem kankerverwekkend is. In onze motie (door meerdere partijen onderschreven en unaniem aangenomen) hebben we het college opgeroepen om onze inwoners actief te informeren en om bij het ministerie aan te dringen op wetgeving en handhaving.
  • Maar Rita zei toen ook nog iets anders. Ze zei: “je kunt het de schippers wel verbieden, maar je moet ze ook de mogelijkheid bieden om ergens veilig te kunnen ontgassen”.
  • En dat was waar ik direct aan moest denken en daarom deze motie.
  • Met het verzoek aan het college: onderzoek de mogelijkheid en veiligheid om zo’n ontgassingsinstallatie in onze gemeente te laten bouwen. En onderzoek of daar wellicht subsidie voor beschikbaar is.
  • De PvdA vraagt aan de raad om deze motie te ondersteunen, want voor onze inwoners is het belangrijk om te vernemen dat wij ons grote zorgen maken om hun gezondheid en daarom willen onderzoeken wat er mogelijk is om het ontgassen veilig te laten uitvoeren.
  • Vorig jaar december hebben we hierover al een amendement ingediend bij de behandeling van de regionale Verstedelijkingsstrategie. Wellicht kan in samenwerking met onze buurgemeenten langs Rijn & Waal een geschikte locatie gevonden worden.
  • Millingen is voor mij geen must, maar laten we nu iets gaan doen, zodat Rita weer veilig kan wandelen rondom de Bizonbaai.

In zijn reactie gaf de wethouder oa. aan dat hij zich wel degelijk bewust is van de gevaren van het varend ontgassen voor de volksgezondheid. Vanuit de rijksoverheid wordt varend ontgassen aangemerkt als een vorm van afvaldumping en de wethouder verwacht dat er vanuit de rijksoverheid in samenwerking met de provincie locaties zullen worden onderzocht en aangewezen voor deze installaties. Om als gemeente hierin zelf voorop te lopen, de wethouder vraagt zich af of dat verstandig is. Wel is er op ambtelijk en bestuurlijk overleg met provincie en betrokken Gelderse gemeenten om samen op te trekken. De motie wordt ontraden, maar het probleem heeft alle aandacht.

Door deze reactie van de wethouder is er alle vertrouwen dat de problematie van het varend ontgassen in samenwerking met de provincie opgepakt en wordt de motie ingetrokken.

Kijk hier voor de registratie van de raadsvergadering, agendapunt 16 – de sprekers starten bij 2:01.

Henny van der Pol

Een bijdrage leveren aan een sociale samenleving met gelijke kansen. Mijn naam is Henny van der Pol (1958) en ik kom uit een sociaaldemocratisch gezin in Velp, gemeente Rheden. Thuis lazen wij het Vrije Volk, waren we lid van de VARA, mijn vader was lid van de Abva Kabo en we waren verzekerd bij De

Meer over Henny van der Pol