Motie Vele handen maken licht werk

Door Lesley Albers op 8 februari 2024

Motie Vele handen maken licht werk

De raad van de gemeente Berg en Dal, in vergadering bijeen op 8 februari 2024.

constateert dat:

• Er enorme krapte is op de arbeidsmarkt in alle sectoren [1];
  • Het aantal mensen dat vrijwilligerswerk doet de laatste jaren daalt, ook onder ouderen [2];
  • Er in verhouding steeds meer gepensioneerden zijn ten opzichte van werkenden;
  • Een netto arbeidsparticipatie op 67 jaar 14,6% is en snel minder wordt naarmate de leeftijd vordert [3];
  • Een kwart van de gepensioneerden in hun pensioen zou willen doorwerken als ze er voor gevraagd worden en de werktijden wat gunstiger zijn [4];
  • Het percentage inwoners van 65 jaar of ouder in Berg en Dal (in 2023) met 26%, hoger is dan het landelijke gemiddelde [5].

is van mening dat:

• Personeelstekorten het bedrijfsleven, publieke instellingen en verenigingsleven parten Spelen;
  • Gepensioneerden waardevolle ervaring meebrengen;
  • Gepensioneerden andere arbeidsomstandigheden – zoals aangepaste werktijden – nodig hebben om te kunnen werken;
  • De Regionale Tafel Arbeidsmarkt (RTA) een samenwerking is tussen ondernemers, onderwijs en overheid en de plek is waar human capital vraagstukken opgepakt worden.

Verzoekt het college:

• De RTA te vragen om in gesprek te gaan met werkgevers over het flexibel inrichten van werkomstandigheden zodat gepensioneerden die dit overwegen sneller daadwerkelijk bereid zijn om langer te blijven werken (of te komen werken);
  • Onze inwoners van 65 jaar of ouder via de communicatiekanalen van de gemeente (gemeentepagina Rozet, website gemeente) uit te nodigen om ook na hun pensioen actief te blijven door betaald werk te verrichten of vrijwilligerswerk te doen.

en gaat over tot de orde van de dag.

Indiener(s):
D66 Berg en Dal: Jos Verstegen, Marlou Peters, Jelbrich de Vries
GroenLinks Berg en Dal: Caroline de Greeff, Rona Vree en Florian Gödderz
PvdA Berg en Dal: Lesley Albert en Henny van der Pol
Kernachtig Groesbeek: Wiebo Kersten, Hans Peters, Hennie Eikholt, William Janssen, Johanna Brouwer, Ruud Verstraaten en Lies van Campen

MOTIE AANGENOMEN

Toelichting:

1. Arbeidsmarktprognose Rijk van Nijmegen 2023-2024
  2. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/42/steeds-minder-mensen-doen-vrijwilligerswerk
  3. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/34/300-duizend-werkende-65-plussers-in-2020
  4. https://www.hrpraktijk.nl/topics/werving-selectie/nieuws/verborgen-arbeidspotentieel-kwart-gepensioneerden-wil-weer-aan-de-slag
  5. https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking/leeftijd/ouderen