Motie Verhogen van inkomensgrens voor eenmalige Energietoeslag van 120% naar 130%

Door Lesley Albers op 10 november 2022

Donderdag 10 november waren de algemene beschouwingen van de begroting voor 2023 in de gemeenteraad.

De raad van de gemeente Berg en Dal, in vergadering bijeen,

constateert dat:

• er door het Rijk (tweemaal) € 1300,= per huishouden beschikbaar is gesteld;
  • dit geld van het Rijk is bedoeld voor huishoudens die problemen hebben met het betalen
    van de energierekening tot een inkomensgrens van 120% van het sociaal minimum;
  • uit onderzoek is gebleken dat 1,2 miljoen huishoudens de vaste lasten niet meer kunnen
    betalen;
  • de uiteindelijk te hanteren inkomensgrens voor de energietoeslag door de gemeente zelf
    mag worden bepaald.

is van mening dat:

• de energietoeslag voor veel huishoudens nodig is als financiële ondersteuning;
  • de vaste lasten voor huishoudens nog steeds stijgen;
  • door de huidige prijsstijgingen van bijna alle goederen en diensten de koopkracht nog verder wordt uitgehold;
  • er ook steeds meer mensen met een inkomen boven 120% van het sociaal minimum in de problemen komen door de stijgende prijzen;
  • de middelen die het Rijk hiervoor beschikbaar stelt niet daadwerkelijk oplossing geven voor de groeiende problemen in gezinnen met een minimum- inkomen;
  • ook het Nibud steeds meer mensen ziet, met een laag en modaal inkomen, met financiële problemen;
  • veel andere gemeenten de inkomensgrens voor de energietoeslag nu verhoogd hebben naar 130%;
  • er voor 2023 geen financiële bezwaren zijn voor onze gemeente om deze inwoners in nood te helpen.

verzoekt het college:

• de raad op korte termijn een voorstel voor te leggen om de eenmalige energietoeslag in 2023 ook toe te kennen aan inwoners met een inkomen tot 130% van het sociaal minimum en daarbij te kijken naar mogelijke bekostiging uit de Stelpost Inflatie en Energiestijging.

en gaat over tot de orde van de dag.

Indiener(s):
PvdA Berg en Dal: Lesley Albers en Henny van der Pol

Toelichting:

De inkomensgrens van de energietoeslag is in onze gemeente 120 % van het sociaal minimum. Om huishoudens met een inkomen daar net boven te ondersteunen in de gestegen kosten, willen wij de energietoeslag toegankelijk maken voor huishoudens met een inkomen tot 130 % van het sociaal minimum. Hiermee helpen we huishoudens die het hard nodig hebben. We zien dat veel mensen nu al in financieel zwaar weer terechtkomen.

MOTIE INGETROKKEN