OV-vangnet en hubtaxi’s, nu met antwoorden

Door Lesley Albers op 15 februari 2022

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 9 februari j.l. aan de orde gesteld bij het college.
Hieronder zijn de antwoorden van 15 februari j.l. verwerkt.

Schriftelijke politieke vragen over ‘OV-vangnet en hubtaxi’s’.

Geacht college,

Eind 2021 heeft provincie Gelderland de opdracht gegeven om vanaf april 2022 de uitvoering van haltetaxiRRReis in Gelderland te verzorgen. Het wordt tot april 2022 nog uitgevoerd door de Regiotaxi (gecombineerd met het doelgroepenvervoer). Daarna wordt dit vervangen door het invoeren van de ‘hubtaxi’, van halte tot ‘hub’ en andersom. ( Een ‘hub’ is een knooppunt waar verschillende vormen van vervoer samenkomen en waar je een overstap kunt maken naar een andere vorm van vervoer. )
De provincie Gelderland schrijft in de Visie voor een bereikbaar Gelderland dat met het OV-vangnet alle plekken in Gelderland worden ontsloten waar geen (buurt)bus en trein komt. Het OV-vangnet als vorm van deur-tot-deur vervoer op afroep in gebieden waar geen OV is gaat hiermee op de schop. Wij merken dat hierover vragen/zorgen leven en hebben hierover dan ook de volgende vragen.

Vragen:

1. Vraag: Voor de mensen met een Wmo-pasje verandert er niets. Voor degenen met een OV-pasje van Avan verandert het wel. Zij kunnen vanaf april niet meer met Avan reizen, maar kunnen/moeten dan gebruik maken van het nieuwe OV-vangnet dat door Qarin wordt uitgevoerd binnen de provincie Gelderland. Dit betekent vooral iets voor onze oudere inwoners en inwoners die wat minder mobiel zijn.
    • Klopt de voorgaande constatering?
    • Hoe worden onze inwoners / de gebruikers van AVAN hierover geïnformeerd, aangezien deze verandering per april 2022 in zal gaan?
    • Denken wij met hen mee over oplossingen/mogelijkheden?

Antwoord: De provincie heeft besloten om ingaande 3 april a.s. het OV-vangnet stop te zetten en het HaltetaxiRRReis concept uit te rollen. De grootste gevolgen betreft het feit dat OV-vangnet deur tot deur vervoer betreft en HaltetaxiRRReis zich beperkt tot halte-halte vervoer. Het OV-vangnet wordt, in opdracht van de provincie, door de Gelderse Regio’s verzorgt in samenhang en combinatie met het Wmo-doelgroepenvervoer. De provincie heeft besloten het HaltetaxiRRReis concept onder eigen beheer te gaan aanbesteden en uitvoeren. Inmiddels kan gemeld worden dat de aanbesteding is afgerond en dat Qarin inderdaad de uitvoerende partij wordt. Er is een communicatieplan opgesteld door de provincie, gericht op het helder informeren van onze inwoners over deze wijzigingen. Daarin is onder andere aangegeven dat er rond deze tijd een informatiebrief zou komen voor de OV-vangnet reizigers. Wij wachten dit bericht van de provincie af, dan kan dit verder verspreid worden. Daarnaast staat er sinds half januari een bericht op de website van AVAN om mensen te informeren.

2. Vraag: In de opgaveovereenkomst Groene Metropool Overeenkomst 2022 lezen we :
    Binnen het speerpunt hubs en knooppunten voert de GMR de volgende activiteiten uit:
    (…)4. de GMR onderzoekt de benodigde/aanvullende maatregelen t.b.v. het project haltetaxiRRReis;

Wat houdt dit in? Is dit vóór april onderzocht?

Antwoord: Op dit moment is niet uit te sluiten dat (een beperkt aantal) reizigers die nu gebruik maken van het OV-vangnet als deur tot deur vervoer in de problemen komen omdat HaltetaxiRRReis als halte-halte vervoer voor hen geen passend alternatief is. Het is denkbaar dat deze reizigers bij de gemeente aankloppen voor een oplossing. Uiteraard zullen wij dan ons best doen hen zo goed mogelijk te helpen.

De Vervoersorganisatie informeert OV-reizigers die met pas reizen zodra de provincie de informatiebrief gereed heeft. Ook wordt gekeken of er wellicht afspraken te maken zijn met instellingen waarbij veel reizigers met het OV-vangnet van Avan komen (WLZ-vervoer bijvoorbeeld). Echter, blijft dit een uitdaging omdat OV-reizigers redelijk ‘onzichtbaar’ zijn, omdat zij veelal zonder pas reizen.

Ook als gemeente proberen wij zo goed mogelijk de informatievoorziening te faciliteren en te kijken of we kunnen achterhalen welke reizigers hierdoor geraakt worden en of hen een passend alternatief geboden kan worden, voor zover dit natuurlijk mogelijk is.

Het is uiteraard het streven om zoveel mogelijk vóór 3 april 2022 in beeld te hebben.