Rapport Hoffmann over vermeende integriteitskwestie

Door Henny van der Pol op 10 maart 2023

Persbericht 9 maart 2023 Gemeente Berg en Dal

Er is geen bewijs gevonden voor vermeende integriteitsschendingen door de LOKAAL! wethouder Ten Westeneind. Een vervolgonderzoek naar zijn handelen is niet nodig. Ook is er onvoldoende aanleiding voor nader onderzoek naar de integriteit van de burgemeester (of andere personen). Dit zijn de conclusies van het vooronderzoek dat het onderzoeksinstituut Hoffmann op verzoek van de gemeenteraad van Berg en Dal heeft uitgevoerd.

Lees hier het hele bericht op de website van de gemeente.

Spreektekst tijdens de raadsvergadering op 9 maart 2023 door de PvdA

• Wegens de rol van mijn fractiegenoot binnen het presidium doe ik het woord namens onze fractie.
  • Vooropgesteld: het is een hele vervelende en pijnlijke situatie voor alle betrokkenen.
  • Wanneer wij als gemeenteraad de (nagenoeg unanieme) aanbevelingen van het Presidium overnemen, dan gaan wij dus ook ervan uit dat er onvoldoende concrete bewijzen zijn die de aantijgingen van Dhr. W.Bakker onderschrijven en dat nader onderzoek hier geen ander licht op zal werpen.
  • Het verrichte onderzoek was voor ons in eerste instantie minder diep- en vergaand dan wij hadden verwacht. Met name de tweede doelstelling had wat ons betreft tot adviezen van het bureau kunnen leiden in een breder verband. Het is wat ons betreft dan ook vreemd dat het bureau deze opdracht zo heeft aangenomen ook gezien de door hen zojuist gegeven uitleg.
  • Maar we moeten blijven beseffen dat het gaat om een vooronderzoek. Wellicht wat open eindjes of vragen, maar dat zijn geen zaken waar je een heel nieuw en voor personen zeer ingrijpend onderzoek op kan en moet zetten. Het bureau geeft immers telkens dezelfde conclusie: onvoldoende concreet bewijs en geen aanleiding voor een vervolg.
  • Wij kunnen ons voorstellen dat het voor de inwoners ook gaat om vertrouwen in de politiek. Dat straalt op ons allemaal af.
  • Een lang slepende kwestie waarbij het juist ging om integriteit en fatsoen waar tijdens het proces veel gelekt is uit besloten bronnen. Iets wat ontoelaatbaar is. Daardoor was de pers eerder op de hoogte dan de raad. Dit heeft het hele traject zeker geen goed gedaan.
  • Wij verwachten op korte termijn een vervolg naar dit lek, een protocol hoe met deze situaties in de toekomst om te gaan en een ander vervolg voor het betrekkings-, functionering en relatieniveau.
  • Wij kijken met belangstelling naar de voorstellen vanuit het Presidium over het normaliseren van de onderlinge verhoudingen. Want we hebben wel een traject te gaan met elkaar.
  • Al met al ondersteunen wij het voorstel en hopen wij snel weer met elkaar veel energie in andere thema’s te kunnen stoppen.
Henny van der Pol

Een bijdrage leveren aan een sociale samenleving met gelijke kansen. Mijn naam is Henny van der Pol (1958) en ik kom uit een sociaaldemocratisch gezin in Velp, gemeente Rheden. Thuis lazen wij het Vrije Volk, waren we lid van de VARA, mijn vader was lid van de Abva Kabo en we waren verzekerd bij De

Meer over Henny van der Pol