Situatie woonschip Vlietberg, nu met antwoorden

Door Lesley Albers op 30 maart 2021

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 11 maart j.l. aan de orde gesteld bij het college.
Hieronder zijn de antwoorden van 30 maart j.l. verwerkt.

Schriftelijke politieke vragen over ‘Situatie woonschip Vlietberg’.

Eerder lazen wij dat er een woonschip door pech (nog steeds) op de scheepswerf in Millingen ligt. Zie ook de ingekomen stukken onder 14b. bij de raadsvergadering van 1 april aanstaande. Door de waterstand bleek het niet mogelijk om terug te keren – na een keuring die 1x in de 7 jaar moet plaatsvinden – naar de ligplaats van dit woonschip in de Vlietberg te Ooij. Ondertussen slapen de bewoners in een tuinhuis/schuurtje en komt men niet tot een oplossing.

  • We merken dat er diverse instanties (RWS, gemeente Berg en Dal, gemeente Nijmegen, …) betrokken zijn. Het lijkt alsof men wellicht hierdoor ook moeilijk ‘erdoorheen komt’. Onze gemeente verwijst naar een (deels) verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat (RWS), maar RWS geeft op haar beurt aan dat ze een andere kerntaak hebben. Vanuit de gemeente Nijmegen wordt duidelijk verwezen naar de gemeente Berg en Dal (in het Vragenuurtje van 10 maart jl. nog), Nijmegen geeft aan geen partij te zijn in deze kwestie, en er is daar ook geen tijdelijke (nood)ligplaats aanwezig. Enzovoorts.
    Dan blijft logischerwijs toch onze gemeente over. De ligplaats van dit woonschip is immers ook in de Ooij en het woonschip ligt momenteel ook in Millingen.
     

    • Vraag 1a: Wat is volgens u de rol van de gemeente Berg en Dal in een dergelijke situatie? En die van de andere instanties?
       
      Antwoord 1a: De nijpende situatie van de bewoners van de genoemde woonboot is ons bekend en is via diverse kanalen en door meerdere inwoners bij ons kenbaar gemaakt. Wij zoeken voor onze inwoners binnen de mogelijkheden die we hebben naar een passende oplossing. Zowel voor de korte (het vinden van een lighaven) als voor de langere termijn (het uitdiepen van de toegang kreek). Wij hebben zodoende ook met andere gemeenten, overheidsorganisaties en partijen contact opgenomen om een passende oplossing te vinden. Er is echter alleen geen garantie dat wij als gemeente voor elk probleem een oplossing hebben/kunnen vinden.
       
      Ter achtergrond geven wij u hier graag een toelichting op de verschillende rollen van de overheidsorganisaties en partijen in dit vraagstuk.

      • De woonbooteigenaren zijn eigenaren van de kreek en zijn daarom zelf verantwoordelijk voor het onderhouden en ook verdiepen van de kreek.
      • Staatsbosbeheer is eigenaar van de ingang van de kreek. Zij geven aan dat zij
        toestemming zullen geven voor het verdiepen van deze ingang. Staatsbosbeheer heeft zelf echter geen belang bij het verdiepen van de ingang van de kreek en zij zullen deze werkzaamheden daarom niet uitvoeren of bekostigen.
      • Gemeente Nijmegen heeft een tweetal havens en zou eventueel een tijdelijke ligplaats kunnen aanbieden.
      • Rijkswaterstaat heeft vanuit haar onderhoudstaken wettelijk gezien geen verplichting om de ingang naar de kreek te verdiepen. Dit soort zijtakken komen langs alle rivieren in Nederland veelvuldig voor. Als ze hier een uitzondering zouden willen maken, dan is de kans groot op precedentwerking.

       

    • Vraag 1b: Wat hebben we als gemeente ondernomen? En gaan we als gemeente Berg en Dal op korte termijn iets (meer) doen voor de bewoners van dit woonschip? Waarom wel / niet? Het kan toch niet zo zijn dat mensen maar van het kastje naar de muur worden gestuurd; iemand moet hierin het voortouw nemen / verantwoordelijkheid nemen.
       
      Antwoord 1b: De gemeente zelf heeft geen alternatieve ligplaatsen, daarom hebben wij zowel ambtelijk als bestuurlijk contact gelegd met de gemeente Nijmegen en met Rijkswaterstaat. Van beiden krijgen wij te horen dat ook zij de woonbootbewoners helaas niet kunnen helpen aan een tijdelijke ligplaats. De gemeente Nijmegen geeft o.a. aan dat de ruimte die zij in hun havens hebben, bestemd is voor plezierboten. Verder speelt het voor hen mee dat het niet te voorspellen is hoe lang het gaat duren. Het kan zo over een jaar gaan. In het verleden hebben ze dit eerder meegemaakt.
       
      Bij Rijkswaterstaat hebben we gevraagd naar een tijdelijke ligplaats bij de haven bij Lobith. Zij geven aan dat er beperkte plekken beschikbaar zijn bij deze haven en dat zij deze plekken willen behouden voor de binnenvaart. Zowel het standpunt van Nijmegen als van Rijkswaterstaat kunnen wij begrijpen en zijn voor ons verder niet te beïnvloeden. Het is verder ook aan de woonbooteigenaar om te zoeken naar een ligplaats als er in onze buurt geen geschikte locatie is.
       
  • Vraag 2: Hoe kan dit probleem van een verzandende ingang in de toekomst voorkomen worden? Er liggen meerdere woonschepen die met eenzelfde probleem kunnen worden geconfronteerd. Is er ook een (mede?) onderhoudsplicht voor onze gemeente?
     
    Antwoord 2: Het probleem van verzanding is te voorkomen door regelmatig baggerwerk- zaamheden uit te voeren. De eigenaren van de kreek (de woonbooteigenaren) zijn zelf verantwoordelijk voor het verdiepen en onderhouden van de kreek. Rijkswaterstaat/Staatsbosbeheer heeft begrip voor de moeilijke situatie van de woonbootbewoners op de Vlietberg en staan open voor een gesprek om bijvoorbeeld te bespreken of de baggerwerkzaamheden misschien gecombineerd kunnen worden, waardoor de kosten lager kunnen uitvallen.
     

Gezien de beknoptheid van de vragen en de noodzaak voor deze bewoners, ga ik ervan uit
dat deze vragen op korte termijn, en niet pas na 30 dagen, beantwoord zullen kunnen worden. Dank alvast voor de beantwoording/acties!

Lesley Albers

Lesley Albers

De afgelopen 4 jaar was ik raadslid en fractievoorzitter. Ik vind het een eer en een uitdaging om opnieuw gekozen te zijn tot de nieuwe lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen 2022. Ik vind het belangrijk dat jonge werkende moeders ook vertegenwoordigd zijn in de raad. Via onze website en sociale media houd ik jullie op de

Meer over Lesley Albers