Toekomst Ooij, nu met antwoordenen vervolgvragen

Door Lesley Albers op 2 oktober 2020

Schriftelijke politieke vervolgvragen over “Toekomst Ooij”

Dank voor de beantwoording van de vragen die wij begin september hebben gesteld.

1. Terecht dat u aangaf bij vraag 6 dat niet duidelijk was wat werd bedoeld met “Bouwkamp III”. Wij zagen dat we een verschrijving/fout hebben gemaakt in de gestelde vraag. Bedoeld werd de vervolmaking/afmaken van de Ooijse Graaf:
    Wat is het programma van eisen met betrekking tot Reomie en Ooijse Graaf? 30, 20, 50? Wilt u deze alsnog beantwoorden?
  2. Een aanvullende vraag n.a.v. contacten met de provincie over het Actieplan Wonen.
    Op welke subsidies vanuit de provincie gaat/kunt u aanspraak maken? Bijvoorbeeld t.a.v. eventuele ontwikkeling bij Reomieterrein.
    Er zijn ook mogelijkheden omtrent inhuur/capaciteit om de doelstellingen uit het Actieplan Wonen te behalen. Gaat u hierop een beroep doen en zo ja, hoe ziet dat er dan uit?

Alvast bedankt!

Namens PvdA Berg en Dal
Lesley Albers, Fractievoorzitter

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 3 september j.l. aan de orde gesteld bij het college.
Hieronder zijn de antwoorden van 1 oktober j.l. verwerkt.

Schriftelijke politieke vragen over “Toekomst Ooij”

Geacht college,

Goed dat het college, door Morgenfit te kopen, de regie over de toekomst van ons dorp Ooij weer meer in eigen hand neemt. Dat geeft mogelijkheden voor een integrale aanpak van de toekomst van ons dorp. Naar dit laatste heeft de PvdA-fractie al meermalen gevraagd. Helaas zonder veel resultaat.

Maar nu gaat alles wel erg snel en dat zou wel eens die integrale aanpak voor de Ooij in gevaar kunnen brengen. Leuk voor de korte termijn, maar voor de lange termijn weinig succesvol. In een collegevergadering in Coronatijd lijken ineens zonder enige communicatie met de raad beslissingen te worden genomen die al jarenlang zijn uitgesteld dan wel in de la hebben gelegen. Penders mag bouwen, Reomie wordt aangepakt, Centrumplan wordt ook uitgevoerd, gymzaal wordt opgeknapt (deze komt nog wel in de raad 24-09), Ooijsegraaf wordt afgemaakt. Dat gaat rap nu ineens, maar wat is nu het plan? Gaat deze ad hoc aanpak straks niet tegen ons werken?!

Alvast bedankt voor de antwoorden,
Namens PvdA Berg en Dal
Lesley Albers, Fractievoorzitter

Daarom hebben wij de volgende vragen:

1. Vraag: Waarom zijn de vorige (1.2.3?) bouwplannen van Penders afgewezen? En door wie? Wat maakt het laatst ingediende plan anders en wel aanvaardbaar voor het college?

Antwoord: De vorige plannen betrof een groter appartementencomplex met 14 appartementen waarbij het perceel nagenoeg geheel verhard was o.a. ten behoeve van parkeren op eigen terrein. Het college vond deze plannen niet passen aan de rand van het dorp Ooij. Het appartement had een afwijkende bouwstijl (groot en met een platte kap) en werd vanwege hoogte en volume niet passend in de omgeving bevonden. Ook als overgang van dorp naar landelijk gebied waren de eerdere plannen/varianten niet passend. Na uitvoerig overleg met Penders is een aangepast plan ingediend voor een kleiner en compacter appartementencomplex (10 appartementen) met een kap dat veel beter in de omgeving past.

2. Vraag: Wordt het appartementencomplex Penders huur? Sociaal, midden of (dure) koop?
    En wat is daarover door ons geëist?

Antwoord: Het huidige plan behelst 5 huur- en 5 koopappartementen, waarvan 6 appartementen met een huurprijs onder de €.950 en/of koopprijs onder de €. 250.000. De appartementen worden levensloopbestendig gebouwd met lift en zijn daardoor zowel geschikt voor ouderen als voor starters. We hebben hierover duidelijke afspraken met Penders gemaakt.

3. Vraag: De Gymzaal op deze plek (Penders) is afgewezen vanwege vergaande plannen t.a.v. woningbouw is te lezen in het onderzoek. Die plannen zijn er echter al vele járen. Pas op 14 juli jl. is het college akkoord gegaan met een nieuwe tekening voor nieuwbouw appartementen. De plannen en tekeningen daarvoor zijn eerder telkens afgewezen. Is met de eigenaren Penders over eventuele andere (integrale) plannen gesproken en over de situatie van de gymzaal? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Er is met Penders alleen over woningbouw gesproken. Dit is steeds uitgangspunt geweest voor deze locatie. In de Structuurvisie Buitengewoon Ubbergen 2020, ontwikkelingen kern Ooij, is dit ook benoemd.
    Daarbij komt dat het plan van Penders voorziet in de woningbehoefte en in betaalbare woningen. Ten tijde van het onderzoek naar de sporthal waren deze plannen en de onderhandelingen over woningbouw al ver gevorderd. Intern is wel onderzocht of de locatie van Penders geschikt is voor een sporthal. Hieruit is naar voren gekomen dat de locatie te klein is voor het bouwen van een sporthal en parkeren én qua beeld en volume niet past in het straatbeeld.

4. Vraag: Hoeveel gaat de verbouw van de Gymzaal kosten?
    Er is aangegeven dat deels met onderhoudskosten op korte termijn (dak en aantal installaties) is rekening gehouden in de aankoopprijs. Welk kwaliteitsniveau krijgen we dan daarmee? Hoe zit het met de lange termijn?
    En met welk resultaat voor de wensen van SVO Korfbal? Zie ook de ingestuurde brief van SVO Korfbal, met de daarin door hen uitgesproken zorgen!

Antwoord: De kosten voor de verbouw van sportzaal Morgenfit zijn geraamd op € 100.000,-. Hiervoor wordt het dak vervangen en voorzien van isolatie alsmede de meest dringende installaties. Hiermee worden lekkages voorkomen en het verbruik van gas verminderd. De sportzaal is daarmee voor de komende jaren functioneel te gebruiken. Het overige jaarlijkse onderhoud zal daarna verder in beeld moeten worden gebracht. In de exploitatiekosten is daar al deels rekening mee gehouden. (Uitgegaan is van de exploitatie van een zaaldeel voor de Duffelt). Dit is meegenomen in de kapitaal en exploitatielast voor Morgenfit voor de begroting 2021. De aankoop is vooral bedoeld voor de korte en middellange termijn. Het onderwijs kan naast de school gebruik blijven maken van de sportzaal waardoor geen onderwijstijd verloren gaat met reizen. Ook voor SVO volleybal en nog enkele kleinere gebruikers blijft het nabij sporten behouden.
    Voor SVO korfbal is Morgenfit een aanwinst voor de jeugd tot 10 jaar. Deze hoeven dan niet te reizen naar Millingen of Groesbeek. Het is helaas geen oplossing voor de senioren. Daarvoor is de sportzaal te klein om in wedstrijdverband te trainen. Het gaat daarbij om 6 uren die ingeroosterd kunnen worden in de Duffelt of Heuvelland voor een periode van 4 a 5 maand. Er is momenteel op gemeenteniveau onvoldoende behoefte bij de georganiseerde sporten om te rechtvaardigen dat er een nieuwe sporthal zou moeten worden gebouwd. Bovendien laat de trend bij georganiseerde sporten landelijk een daling zien. Evenwel houden we de vinger aan de pols. Zodra de behoefte structureel flink toeneemt hebben we in ieder geval een locatie waar we dan een grotere sportzaal kunnen realiseren.

5. Vraag: Wat wordt gedaan aan de verbreding/versterking van het voorzieningenniveau van het dorp Ooij?

Antwoord: In de Structuurvisie Buitengewoon Ubbergen 2020 is vastgelegd waar in Ooij woningen worden gebouwd. Wij verwijzen naar volgende passages in de structuurvisie:

• Hfd. 2.5 Woningvoorraad (blz. 25): belangrijkste woningbouwlocaties worden genoemd (o.a. locatie Penders)
    • Hfd. 4.4.3 (blz. 54) Beschrijving van de ruimtelijke ontwikkelingsrichting voor Ooij (locatie Penders geschikt voor woningbouw)
    • Hfd. 5.4.2 (blz. 73) Locaties Ooij (nr. 1 locatie Penders ca 6 woningen).

Door het toevoegen van woningen bestaat de kans dat voorzieningen beter kunnen worden behouden. Meer inwoners betekent meer gebruik van allerlei voorzieningen zoals de sportzaal, de sportverenigingen, het dorpshuis, het servicepunt van de bibliotheek en groei voor de school. Ook voor de winkels is dat van grote economische waarde. Hiermee worden voorzieningen versterkt en mogelijk uitgebreid.
    Daarnaast wordt op twee fronten gewerkt aan versterking van het voorzieningenniveau. Namelijk via de dorpsagenda samen met inwoners en beleidsmatig via de woonagenda (de behoefte aan woningen is hierin in beeld gebracht) en de omgevingsvisie voor de hele gemeente.

6. Vraag: Wat is het programma van eisen met betrekking tot Reomie en Bouwkamp III? 30, 20, 50?

Antwoord: Het is niet duidelijk wat bedoeld wordt met Bouwkamp fase III. Een uitbreiding van het bedrijfsterrein wordt momenteel niet voorzien. Op het Reomie terrein zijn woningen voorzien. Dat staat verder toegelicht in het raadsvoorstel inzake het Actieplan wonen.

7. Vraag: Is al contact geweest met de Dorpsagenda Ooij over het centrumplan? Er zijn nl. al plannen en tekeningen. Wat is de stand van zaken?

Antwoord: Het is niet helemaal helder wat wordt bedoeld met het centrumplan. Op de dorpsagenda staat het maken van een nieuw ontwerp voor het Reiner van Ooiplein. Er is een werkgroep van een architect, inwoners en gemeente actief. In oktober worden verschillende scenario’s aan het dorp gepresenteerd. Bij de inwoners van Ooij wordt gepolst welk scenario zij het mooiste vinden en wat hierbij opmerkingen zijn. Ook ondernemers zijn hierbij betrokken. Met deze input werken we naar een voorlopig ontwerp. Een aantrekkelijk plein in het centrum van Ooij heeft o.a. toeristische waarde.
    We kijken hierbij niet alleen naar het plein maar ook breder naar Ooij als geheel en de functie van het plein in het dorp.
    Een nieuwe inrichting voor het Reiner van Ooiplein staat op de dorpsagenda van Ooij en ook in het meerjareninvesteringsprogramma van de gemeente,

8. Vraag: Waarom nu ineens die haast? Waarom geen totaalplan met bijvoorbeeld relatie tot toeristische visie, cultuurhistorie (steenfabrieken), verkeerscirculatieplan bij zoveel bouwen? Hoe wordt de ontsluiting van Reomie en Ooijsegraaf III gerealiseerd etc.etc?

Antwoord: Er is geen haast. Maar wachten op uitwerkingen van visies op al de terreinen die genoemd worden legt nu juist alles stil. Dat vinden wij onwenselijk. Er is juist behoefte aan woningbouw. Dat is gebleken uit de geactualiseerde woonagenda. Ook uw raad wenst meer woningen.
    In de toeristische visie “Van Trots naar Topbestemming” zien we verschillende kansen voor het Reomie terrein en voor het uitdragen van de steenindustrie binnen het toerisme, namelijk:

• blz 14 het verder beleefbaar maken van de steenindustrie voor de bezoeker.
    • blz 23 door steenindustrie nog meer op te nemen in routestructuren, zoals fiets- en wandelroutes. Dat gebeurt bv nu in de Dorpsommetjes.
    • blz 25 bijzondere verblijfsaccommodaties ontwikkelen op bv Reomieterrein icm cultuurhistorie van steenfabrieken.

Voor het verkeer rondom Ooij wordt momenteel nagedacht in overleg met bewoners over een andere inrichting en eventuele snelheid beperkende maatregelen.

9. Vraag: Kortom: wat is het totaalplan? Waar is de visie?

Antwoord: Zoals eerder aangegeven, op deelgebieden zijn visies gemaakt waarnaar wij nu naar handelen. Uw raad is hierbij betrokken. Daarnaast wordt gewerkt aan een totaal visie vanuit de op te stellen Omgevingsvisie voor heel de gemeente.