Uitgangspuntennotitie Toetsingskader kleinschalige woningbouwinitiatieven 2.0

Door Henny van der Pol op 18 oktober 2024

Uitgangspuntennotitie Toetsingskader kleinschalige woningbouwinitiatieven 2.0

Het toetsingskader kleinschalige woningbouwinitiatieven 2.0 geeft houvast voor de afweging van verzoeken van inwoners van onze gemeente, die op hun perceel één of meerdere woningen willen bouwen. In totaal zijn er 11 uitgangspunten opgenomen, die opgesomd staan in het raadsvoorstel. Het Gelders Genootschap adviseert de gemeente over stedenbouw en heeft ook advies gegeven over de uitgangspunten. De raad wordt gevraagd om de uitgangspunten vast te stellen. Als dit gebeurt, dan wordt het concept-toetsingskader opgesteld en ter inzage gelegd. Inwoners kunnen hier dan op reageren. Daarna wordt het toetsingskader, inclusief alle inspraakreacties, voorgelegd aan de gemeenteraad voor vaststelling.

GL/PvdA hebben tijdens de raadsvergadering 3 plannen (een amendement en twee moties) ingediend:

  • mogelijkheid om een mantelzorgwoning om te zetten naar een reguliere woning;
  • mogelijkheid van woningsplitsing in het buitengebied;
  • uitbreiden van het toestaan van het (tijdelijk) bewonen van bijgebouwen door andere doelgroepen dan alleen (pré-)mantelzorg.

En voorgesteld om – wanneer amendement + moties en de uitgangspuntennotitie zijn aangenomen/vastgesteld – met een (kleine) groep vanuit de raad in gesprek te blijven met de afdeling in het proces om te komen van uitgangspuntennotitie tot het beleidsplan.

Amendement, het geamendeerde raadsvoorstel en de beide moties zijn unaniem aangenomen. De wethouder gaat met de afdeling en een aantal raadsleden de uitwerking naar beleid aanpakken.


Amendement GL-PvdA Uitgangspuntennotitie toetsingskader kleinschalige woningbouwinitiatieven 2.0

Henny: Iedereen kent wel een situatie waarbij jongeren nog bij hun ouders wonen en naarstig op zoek zijn naar eigen woonruimte. Tijdens de informatiebijeenkomst afgelopen voorjaar hebben wij hierover reeds met elkaar van gedachten gewisseld. En tijdens de carrousel van 10 oktober sprak één van de carrouselleden vanuit haar eigen (woon)situatie en die van haar vrienden/vriendinnen.
Daarom vinden wij het een gemiste kans om mantelzorgwoningen niet te hergebruiken/herbestemmen als bijvoorbeeld starterswoningen. Vandaar dit amendement om dat signaal af te geven.


De raad van de gemeente Berg en Dal,

gelezen:

het raadsvoorstel: Uitgangspuntennotitie Toetsingskader kleinschalige woningbouwinitiatieven 2.0

besluit:

1. De tekst op blz. 4 aan te passen:

Huidige tekst:

  Bij beide soorten mantelzorgwoning geldt de regel dat een mantelzorgwoning alleen is toegestaan binnen de bouwmogelijkheden voor een bijbehorend bouwwerk. Die zijn opgenomen in het bestemmingsplan of de regels voor vergunningsvrij bouwen. Als de mantelzorgsituatie is beëindigd, dan dienen de woonvoorzieningen, zoals een keuken en badkamer, verwijderd te worden. Het bijgebouw zelf hoeft niet verwijderd te worden. Het kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden als hobbyruimte, gastenverblijf of bed & breakfast (conform B&B-beleid).


Gemarkeerde tekst vervangen door:

  Als de mantelzorgsituatie is beëindigd, dan kan er een vergunningsaanvraag worden ingediend om de woning bijvoorbeeld als starterswoning te gaan gebruiken. Het wordt aangeraden om vooraf (bij de bouw van de mantelzorgwoning) advies hierover te vragen bij de gemeente, over bijvoorbeeld de locatie op het perceel en de omvang van de mantelzorgwoning. Voorafgaand aan de vergunningsaanvraag wordt de mogelijkheid tot participatie geboden.. Mede daarom is het verstandig om vooraf advies aan te vragen. De gemeente hanteert bij de vergunningsaanvraag zoveel als mogelijk het “Ja, mits” principe.


Huidige tekst:

  In veel gevallen is een mantelzorgwoning nog geschikt om in te wonen als de mantelzorgsituatie is beëindigd. Daarom ligt de vraag voor of deze woningen dan omgezet kunnen worden naar een reguliere woning. Om de volgende redenen adviseren wij om daar geen medewerking aan te verlenen:


Gemarkeerde tekst vervangen door:

  De volgende afwegingen zullen wij betrekken bij de beoordeling van de vergunningsaanvraag, maar deze niet per definitie afwijzen. De gemeente hanteert bij de vergunningsaanvraag zoveel als mogelijk het “Ja, mits” principe.


2. De tekst op blz. 5 aan te passen:

Huidige tekst:

  Het bovenstaande geldt ook voor het omzetten van vrijstaande bijgebouwen naar een reguliere woning. Dat is de reden dat wij deze mogelijkheid uitsluiten bij woningsplitsing (uitgangspunten 8, 9 en 10).


Gemarkeerde tekst komt te vervallen, zodat de nieuwe tekst wordt:

  Het bovenstaande geldt ook voor het omzetten van vrijstaande bijgebouwen naar een reguliere woning.


3. Verdere uitwerking (nadere invulling van de regels) te verwerken in een concept ontwerp beleid.

Indieners:

PvdA-Berg en Dal: Lesley Albers en Henny van der Pol
GroenLinks-Berg en Dal: Caroline de Greeff, Rona Vree en Florian Gödderz

Mede-indieners:

D66-Berg en Dal: Jos Verstegen, Jelbrich de Vries en Marlou van Grinsven-Peters
Kernachtig Groesbeek: Wiebo Kersten, Hennie Eikholt, Johanna Brouwer, Lies van Campen, Hans Peters, Peter Zwitserloot en William Janssen
VVD-Berg en Dal: Remco Hammer
CDA-Berg en Dal: Dave van Loon, Martien Nillesen en Wim Bakker


Motie GL-PvdA Wonen tijdelijk uitbreiden Berg en Dal

Lesley: In de huidige situatie is het zo dat men niet in een vrijstaand bijgebouw mag wonen. Voor wonen in een (vrijstaand) bijgebouw hebben we op dit moment – naast de mogelijkheden bij reguliere mantelzorgsituaties – de pré-mantelzorgwoningregeling. Er dient dan een relatie te zijn tussen de bewoner van de hoofdwoning en de bewoner van de (pré-)mantelzorgwoning. En er geldt een leeftijdsgrens van minimaal 67 jaar.
Met deze motie wordt beoogd om het tijdelijk te kunnen wonen in bijgebouwen uit te breiden. Ook voor andere doelgroepen, zoals starters. We kennen vast allemaal wel situaties waar zoiets best zou kunnen of soms, waar het zelfs al gebeurt.
In andere gemeenten hebben ze daarvoor beleidsregels opgesteld en het dan onder voorwaarden wel mag. En ook zie je in andere gemeenten dat zij soepelere (lagere) leeftijdsgrenzen stellen aan de pre generatie woning, bijvoorbeeld 60 jaar.  
In de praktijk gebeurt het wonen in bijgebouwen al regelmatig zonder dat we het weten en bovendien is er grote woningnood en kan dit tijdelijk voor inwoners een toch enigszins stabiele oplossing bieden.


Onderwerp: tijdelijk wonen in bijgebouwen in kader van woningnood

De raad van de gemeente Berg en Dal, in vergadering bijeen,

constateert dat:

  • ook in onze gemeente sprake is van woningnood;
  • in de carrouselvergadering d.d. 10 oktober een breed gedragen wens bestond om een “Ja, mits”- principe te hanteren bij het toestaan van kleinschalige woninginitiatieven;
  • in onze gemeente een pre-mantelzorgwoning beleidsregel bestaat vanaf 2 juni 2017
  • de (pré-)mantelzorgwoning geen oplossing biedt voor vele andere (jongere) doelgroepen;
  • in onze gemeente situaties bestaan waarvan het tijdelijk bewonen van een bijgebouw, bijvoorbeeld door een starter, niet direct bezwarend lijkt te zijn;
  • bewoning in tijdelijke bijgebouwen nu ook al gebeurd, zie onder andere ook ETHOS-telling van dak- en thuisloosheid;
  • er gemeenten zijn die beleidsregels hebben vastgesteld omtrent Tijdelijk wonen in bijgebouwen (o.a. Houten (december ’23), Apeldoorn (april ’23), Nunspeet (juli ’24))

is van mening dat:

  • naast de (pré-)mantelzorgsituatie het wenselijk kan zijn om tijdelijke (voor 5 dan wel maximaal 10 jaar) bewoning in bijgebouwen mogelijk te maken voor personen die in relatie staan tot de bewoner(s) van de hoofdwoning, voor bijvoorbeeld de doelgroepen starters, kleine gezinnen en alleenstaanden;
  • dit eraan kan bijdragen om de woningnood te verminderen en de doorstroming te stimuleren;
  • het ook gunstig is voor jongeren omdat ze meer tijd hebben om een vaste woning te vinden vanuit hun tijdelijke woning;
  • we hiermee voor onze inwoners weliswaar een tijdelijke, maar toch stabiele woonsituatie creëren.

Roept het college dan ook op:

om op korte termijn (dit jaar) te kijken naar uitbreiding van het toestaan van het tijdelijk
bewonen van bijgebouwen. Daarbij in ieder geval:

  • het “Ja-mits’-principe leidend te laten zijn;
  • het tijdelijk gebruik niet mag leiden tot een onevenredige verslechtering van het woon- en leefklimaat ter plaatse en van de gebruiksmogelijkheden van de naaste percelen;
  • de aangrenzende percelen geraadpleegd worden bij een aanvraag tot tijdelijke bewoning van een bijgebouw;
  • het gebouw moet voldoen aan (brand)veiligheidseisen;
  • sprake moet zijn van een (bijvoorbeeld familiaire) relatie tussen de bewoner(s) van het bijgebouw en de bewoner(s) van de hoofdwoning;
  • te kijken naar eventuele versoepeling (denk aan: verlaging van de leeftijdsgrens) van de huidige pré-mantelzorgwoning regels;

dit nader in te vullen en uit te werken en vast te leggen in beleidsregel(s),

en gaat over tot de orde van de dag.

Indieners:

PvdA-Berg en Dal: Lesley Albers en Henny van der Pol
GroenLinks Berg en Dal: Caroline de Greeff, Rona Vree en Florian Gödderz

Mede-indieners:

D66-Berg en Dal: Jos Verstegen, Jelbrich de Vries en Marlou van Grinsven-Peters
Kernachtig Groesbeek: Wiebo Kersten, Hennie Eikholt, Johanna Brouwer, Lies van Campen, Hans Peters, Peter Zwitserloot en William Janssen
CDA-Berg en Dal: Dave van Loon, Martien Nillesen en Wim Bakker


Motie GL-PvdA Woningsplitsing buitengebieden Berg en Dal

Henny: Tijdens de carrousel op 10 oktober was er een inspreker die over woningsplitsing in het buitengebied een betoog hield, Wij willen graag dat in het nieuwe beleid ook aandacht wordt gegeven aan splitsing in het buitengebied.


Onderwerp: woningsplitsing in het buitengebied

De raad van de gemeente Berg en Dal, in vergadering bijeen,

constateert dat:

  • ook in onze gemeente sprake is van woningnood;
  • in de carrouselvergadering d.d. 10 oktober een breed gedragen wens bestond om een “Ja, mits”- principe te hanteren bij het toestaan van kleinschalige woninginitiatieven;
  • in de “Uitgangspuntennotitie Toetsingskader kleinschalige woningbouwinitiatieven 2.0” op blz. 6 wordt gesproken over “Voor de splitsing van woningen in het buitengebied hanteren we vooralsnog de regels, zoals die zijn opgenomen in Bestemmingsplan Buitengebied Groesbeek 2013.”

is van mening dat:

  • er snel ook een notitie moet komen voor woningsplitsing in het buitengebied;
  • dit eraan kan bijdragen om de woningnood te verminderen en de doorstroming te stimuleren.

Roept het college dan ook op:

Om op korte termijn te komen met een notitie voor woningsplitsing in het buitengebied, waarmee de “oude” regeling van 2013 komt te vervallen. En dit vast te leggen in beleidsregel(s).

en gaat over tot de orde van de dag.

Indieners:

PvdA-Berg en Dal: Lesley Albers en Henny van der Pol
GroenLinks Berg en Dal: Caroline de Greeff, Rona Vree en Florian Gödderz

Mede-indieners:

D66-Berg en Dal: Jos Verstegen, Jelbrich de Vries en Marlou van Grinsven-Peters
Kernachtig Groesbeek: Wiebo Kersten, Hennie Eikholt, Johanna Brouwer, Lies van Campen, Hans Peters, Peter Zwitserloot en William Janssen

Henny van der Pol

Henny van der Pol

Een bijdrage leveren aan een sociale samenleving met gelijke kansen. Mijn naam is Henny van der Pol (1958) en ik kom uit een sociaaldemocratisch gezin in Velp, gemeente Rheden. Thuis lazen wij het Vrije Volk, waren we lid van de VARA, mijn vader was lid van de Abva Kabo en we waren verzekerd bij De

Meer over Henny van der Pol