‘Verondieping’ in onze gemeente, nu met antwoorden

Door Lesley Albers op 7 november 2019

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 27 september j.l. aan de orde gesteld bij het college.
Hieronder zijn de antwoorden van 7 november j.l. verwerkt.

Schriftelijke politieke vragen over ‘Verondieping’ in onze gemeente naar aanleiding van programma Zembla van donderdag 26 september.

In onze gemeente vindt verondieping plaats in voormalige zandwinningsgebied(en) om zgn. ‘natuur’ te creëren (Erlecomse Kaliwaal bijvoorbeeld). Uit de bevindingen van het tv programma Zembla blijkt dat dit zeker niet altijd/bijna nooit op een correcte wijze gebeurt.

Bij de vergunningverlening door o.a. de voormalige gemeente Ubbergen heeft de PvdA geregeld gevraagd om garanties voor de te storten materialen. Hopelijk wordt aan de toen toegezegde garanties voldaan. Zeker zijn we daar echter niet van. Nu blijkt namelijk overduidelijk dat de controle op deze praktijk minimaal, onvoldoende en onvolledig gebeurt.

Hierover zijn wij, als dit klopt, zeer ontstemd.
Vandaar de volgende vragen:

1. Vraag: Op hoeveel plaatsen in onze gemeente is, en was. sprake van verondieping nu en in het verleden?
    Antwoord : Voor zover nu bij ons bekend zijn er 2 locaties in onze gemeente verondiept. In het verleden is de oostelijke oever van De Zeelt verondiept in verband met afkalving van deze oever. Dit project is in het voorjaar van 2015 afgerond. Daarnaast wordt de door u genoemde Erlecomse Kaliwaal verondiept. Dit is een lopend project. Het is in 2015 gestart en moet uiterlijk 2025 klaar zijn.
  2. Vraag: Is bij deze activiteiten sprake van controle op de gestorte materialen?
    Antwoord : Onze gemeente is niet het bevoegd gezag voor toezicht en handhaving op deze projecten. Voor de verondieping van De Zeelt was het bevoegd gezag Waterschap Rivierland. Voor het project Erlecomse Kaliwaal is dit Rijkswaterstaat. Wij zijn dus niet betrokken en hebben dus ook geen kennis over controlerende acties. Net zoals dat niet is bij bijvoorbeeld controle op de Waal over vervoer van gevaarlijke stoffen.
  3. Vraag: Heeft het college hier zicht op en kan het college de rapportage hiervan overleggen?
    Antwoord : Zie onder 2. Daar heeft het college dus geen zicht op. Dit soort activiteiten zitten niet binnen onze taken en bevoegdheden. Zodoende zijn er ook geen rapportages en kunnen we dat ook niet even zomaar opvragen. Er moet wel sprake zijn van gerede twijfel.
  4. Vraag: Heeft het college contact met de desbetreffende organisaties, K3 Delta, Staatsbosbeheer, de provincie en ODRN/ODRA?
    Antwoord : Het college heeft regelmatig overleg (gehad) met de door u genoemde instanties, met name ten tijde van de aanvraag en de vergunningverlening. Ook heeft Waterschap Riviereland het college op de hoogte gehouden over de voortgang en oplevering van de verondieping van De Zeelt. Over de Erlecomse Kaliwaal is momenteel geen contact. Pas bij de oplevering zal de gemeente geïnformeerd worden. Er heeft geen overleg plaatsgevonden naar aanleiding van de Zembla uitzending. Zoals gezegd is de gemeente niet het bevoegd gezag om hier toezicht op te houden.
  5. Vraag: Zo ja, wat zijn hiervan de conclusies?
    Antwoord : Wij hadden geen aanleiding of redenen om te twijfelen aan de mate van toezicht op het verondiepen van De Zeelt. De mate van toezicht op de partijen grond die worden toegepast in de Erlecomse Kaliwaal is ons niet bekend. Het is ook niet aan ons om hier op toe te zien.
  6. Vraag: Zo nee, wordt hierop actie ondernomen gezien de bevindingen van het tv programma?
    Antwoord : Wat het college betreft is dit dus ook niet aan de orde.
  7. Vraag: Is het college bereid de voortgang van de verondieping stil te leggen tot volledige zekerheid is verkregen over de veiligheid van deze activiteit?
    Antwoord : Nee, de gemeente is niet voornemens de waterkwaliteitsbeheerder te vragen de verondieping stil te leggen. Wij moeten ervan uit kunnen gaan dat het bevoegd gezag (Rijkswaterstaat) voldoende toezicht uitoefent. Naar aanleiding van de uitzending van Zembla heeft de staatssecretaris een reactie opgesteld. Hierin staat onder andere dat Rijkswaterstaat en ILT (Inspectie Leefomgeving & Transport) in 2018 de samenwerking hebben ver- sterkt waardoor het toezicht is verbeterd. De brief is als bijlage bijgevoegd.

Kijk hier de uitzending van Zembla terug.

Update 18 oktober: Staatssecretaris Stientje van Veldhoven zegt dat het op dit moment niet mogelijk is om te stoppen met het storten van bagger in natuurplassen in Nederland.