Vragen geen recht op kwijtschelding ZZP-ers door Munitax, nu met antwoorden

Door Henny van der Pol op 6 oktober 2023

Naar aanleiding van vragen vanuit onze inwoners heeft de PvdA fractie op 2 juli de volgende schriftelijke vragen gesteld aan het college.
Hieronder zijn de antwoorden verwerkt die we op 6 oktober hebben ontvangen, met excuses voor de vertraging van de beantwoording.

Vragen over ‘Geen recht op kwijtschelding ZZP-ers door Munitax’

Geacht college,

Volgens Munitax hebben ZZP-ers in de gemeente Berg en Dal geen recht op kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Zelfs als zij aan de inkomenscriteria voldoen, komen zij niet in aanmerking voor deze lastenverlichting, simpelweg omdat ze ZZP-er zijn. Wij hebben begrepen dat dit beleid wordt gevoerd door alle gemeenten waarvoor Munitax werkt, met uitzondering van de gemeente Wijchen.

Vragen:

1. Vraag: Is het volledig uitsluiten van ZZP-ers inderdaad conform afspraak met Munitax?
    Antwoord: Ja dat klopt. Bovendien geldt dat indien de gemeente kwijtschelding voor kleine zelfstandigen mogelijk wil maken, dit expliciet geregeld moet worden in de Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen Berg en Dal middels een raadsbesluit. (Kwijtschelding is alleen mogelijk voor privé-belastingschulden).

2. Vraag: Zo ja, waarom heeft onze gemeente voor deze uitzonderingspositie van ZZP-ers gekozen?
    Antwoord: Er is een aantal redenen om te kiezen voor de uitzonderingspositie van kleine zelfstandigen waaronder ZZP-ers:

• Uitvoerbaarheid: Om vast te stellen of een ZZP’er recht heeft op kwijtschelding moet niet alleen het vermogen maar ook het inkomen vast worden gesteld. Het inkomen kan bij een kleine zelfstandigen echter pas aan het eind van het jaar worden vastgesteld. Om die reden kan het verzoek om kwijtschelding pas na afloop van het jaar worden beoordeeld en zal de belasting schuld eerst moeten worden aangehouden. Indien achteraf blijkt dat er geen recht bestaat op kwijtschelding duurt het niet lang voordat de nieuwe aanslag al weer volgt. Dit kan zorgen voor een opeenstapeling van problemen.
    • Vermogen: Voor de kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen geldt een vermogensgrens. Veel ZZP’ers hebben een eigen vermogen en overschrijden deze grens. Dan hebben ze dus geen recht op kwijtschelding.
    • Een ZZP’er die recht heeft op kwijtschelding komt amper voor. Vaak omdat ze óf te veel inkomen hebben óf een te hoog vermogen. Het zou voor veel extra werk zorgen en expertise vragen om de regeling tóch open te zetten voor ZZP’ers terwijl er amper recht is.

In afwachting van uw beantwoording,

Met vriendelijke groet,

PvdA Berg en Dal: Henny van der Pol en Jan van Loon

Henny van der Pol