Vragen gezonde start voor ieder kind, nu met antwoorden

Door Lesley Albers op 9 november 2022

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 27 oktober j.l. aan de orde gesteld bij het college. Hieronder zijn de antwoorden van 9 november verwerkt.

Technische vragen over ‘Gezonde start voor ieder kind (Begroting 2023)’.

Geacht college,

Wij hebben een aantal vragen over de inzet van het college om kinderarmoede tegen te gaan. Dit mede in het kader van de begroting 2023.

1. Vraag: Bij de begrotingsbespreking 2022 is toegezegd dat onze gemeente zich zou aanmelden bij de Alliantie Kinderarmoede (Alliantie Kinderarmoede). Wij zien onze gemeente nog steeds niet als partner vernoemd. Is er een reden dat wij ons nog niet hierbij hebben aangesloten?
    Antwoord: We zijn inderdaad nog niet aangesloten. Om aan te sluiten moet er met regelmaat een bijdrage worden geleverd aan bijeenkomsten en producten. Daar is het afgelopen jaar geen tijd voor geweest en het ziet er naar uit dat daar het aankomend jaar ook geen tijd voor is. Dat wil overigens niet zeggen dat we hebben stilgezeten, integendeel. Want ook wij zien dat er steeds meer kinderen in armoede opgroeien. Daarom hebben wij dit jaar de samenwerking met Stichting Leergeld opgezet. Daarmee hopen we betere hulp te geven aan meer kinderen. Dit was een intensief traject. Het raadsvoorstel daarvoor staat in december op uw agenda.
    Ook hebben we geconstateerd dat de tweede fase van schuldhulpverlening (die door een externe partij wordt uitgevoerd) niet goed loopt. We werken er aan om dit anders (beter) te organiseren. Dit komt uiteindelijk ook ten goede aan de kinderen van ouders die hier mee te maken hebben.
    Hoewel dit naar onze mening belangrijke stappen zijn, waarmee we onze kinderen ook daadwerkelijk beter helpen, is dit onvoldoende om aan te sluiten bij de Alliantie Kinderarmoede.

Op de website van Kinderalliantie zien wij een oproep om mee te helpen met het organiseren van een gezonde start voor ieder kind: “De ontbijtjes zijn een mooi begin om de situatie van kinderen die in armoede leven te verzachten. Maar we hebben ook een unieke kans om tijdens een schoolontbijt in gesprek te gaan met kinderen en leerkrachten.” Uit berichtgeving de afgelopen tijd blijkt namelijk dat kinderen, als gevolg van de inflatie, vaker zonder ontbijt naar school gaan. De Rijksoverheid zet zich in om dit probleem op te lossen. Naast de Rijksoverheid zijn andere gemeenten specifiek met dit probleem aan de slag gegaan. Recentelijk verscheen ook een artikel in De Gelderlander over project Bam Boterham in onze gemeente, namelijk bij Op de Heuvel in Groesbeek, waar men nu een ontbijt voor de kinderen gaat verzorgen.
    Naar aanleiding daarvan de volgende vragen.

2. Vraag: Heeft het college zicht op in welke mate kinderen in onze gemeente zonder ontbijt naar school gaan?
    Antwoord: Nee. Via schoolbesturen is recent de vraag uitgezet of er meer scholen zijn waarbij een (groeiende) groep kinderen zonder ontbijt naar school gaat. We zijn nog in afwachting van de uitkomst.
  3. Vraag: Wat is de exacte rol van de gemeente bij dit initiatief van Op de Heuvel en welk bedrag legt de gemeente bij? Klopt het dat dit eenmalig is?
    Wilt u deze keuzes toelichten? Past dit in onze aanpak van kinderarmoede?

Antwoord: De rol van de gemeente is faciliterend. Het initiatief en de uitvoering ligt niet bij de gemeente maar bij de initiatiefnemers. Het klopt dat wij Bam Boterham een eenmalige subsidie hebben gegeven. Het is de bedoeling dat het project wordt gefinancierd via sponsoren en andere fondsen. Een aantal lokale ondernemers sponsort dit al. Het kan zijn dat Bam Boterham niet alleen nu, in deze tijd van inflatie en hoge energiekosten, nodig is maar voor langere tijd. In ons werk hanteren wij (confrom ons Koersdocument sociaal domein ) een aantal uitgangspunten, waaronder:
    – Doen wat nodig is
    – Gebiedsgericht werken (niet elke wijk heeft dezelfde behoeften)
    Dus als het nodig is zullen wij een bijdrage blijven leveren.
  4. Vraag: Is het college met ons van mening dat we moeten zorgen dat alle kinderen in Berg en Dal met een ontbijtje naar school kunnen gaan? Wat is hier naar uw mening voor nodig?
    Antwoord: Zoals aangegeven bij het antwoord op de vorige vraag, zijn wij geen voorstander van generieke maatregelen. Als er geen behoefte of noodzaak is hoeven we ook niet te faciliteren.
  5. Vraag: Krijgt het college (meer) signalen van Berg en Dalse scholen of vanuit verenigingen over de gevolgen van de stijgende kosten voor kinderen?
    En zo ja, wat is het beeld dat daaruit naar voren komt?

Antwoord: In het Platform Armoedebestrijding kwam dit signaal niet naar voren. Maar zoals aangegeven wachten wij nog op de reactie van de andere scholen.

In afwachting van uw beantwoording,
met vriendelijke groet,

Lesley Albers en Henny van der Pol, PvdA Berg en Dal