Vragen revitalisering De Mallemolen, nu met antwoorden

Door Lesley Albers op 21 oktober 2022

Foto website Cultureel Centrum De Mallemolen

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 19 september j.l. aan de orde gesteld bij het college. Hieronder zijn de antwoorden van 21 oktober verwerkt.

Technische vragen over ‘Informatienota Revitalisering De Mallemolen’.

Geacht college,

Allereerst hartstikke goed (en terecht natuurlijk 🙂) dat aan de aangenomen motie uitvoering wordt gegeven!

Vragen:

Alvast twee vragen n.a.v. de informatienota.

1. Meerdere scenario’s

Er wordt het volgende aangegeven in de informatienota:

Meerdere scenario’s
Het college werkt meerdere scenario’s uit die ze aan de raad voorlegt. Deze scenario’s zijn voorzien van een tekening, bouwkostenberekening en exploitatieberekening. De raad besluit voor welk scenario de aanbestedingsprocedure wordt gevolgd.

Het is jammer dat de scenario’s niet (kort) worden genoemd in deze informatienota. Waarom niet? Men is wel aan de slag gegaan met drie scenario’s hebben wij begrepen. Graag ontvangen wij deze dan ook als raad, mét motivering voor de gekozen variant.
Wellicht heeft de raad hierop nog goede aanvullingen of wordt zelfs aan een hele andere invalshoek gedacht. Het zou zonde (geld en tijd) zijn als daarvoor geen ruimte is en de scenario’s niet gewoon even met de raad worden gedeeld.

Antwoord college
Het college werkt de komende maanden vier scenario’s uit. Twee scenario’s gaan uit van verhuizing van OJC Maddogs en Fanfare Wilhelmina naar de Mallemolen en twee scenario’s gaan er van uit dat OJC Maddogs en Fanfare Wilhelmina niet verhuizen naar de Mallemolen. De komende periode vinden door en namens het college gesprekken plaats met alle gebruikers van de Mallemolen en ook met de besturen van OJC Maddogs en Fanfare Wilhelmina om te onderzoeken hoe deze verenigingen zo optimaal mogelijk kunnen worden ingepast in de plannen.

2. Planning voorstel Revitalisering Mallemolen

In de raadsvergadering waarin de motie is besproken is aangegeven dat we eind dit jaar een voorstel zouden krijgen, hierin was dus meegenomen dat er aan meer scenario’s zou moeten worden gewerkt.
Wat maakt dat het nu het eerste kwartaal 2023 wordt?

Antwoord college
De raad krijgt een integraal en compleet overzicht gepresenteerd waarbij ook de bouwkosten en gevolgen voor exploitatie van de verschillende scenario’s inzichtelijk zijn gemaakt. Hiervoor is het nodig de gesprekken aan te gaan met alle gebruikers. Daarnaast wil het college de periode tot november gebruiken om input van de inwoners op te halen. Het verwerken van alle informatie om te komen tot een integraal en compleet raadsvoorstel kost tijd.

In afwachting van uw beantwoording,
met vriendelijke groet,

Lesley Albers en Henny van der Pol, PvdA Berg en Dal