Amendement A18 – Begroting 2024 – Versnellen haalbaarheidsonderzoek sporthal Ooij

Door Lesley Albers op 9 november 2023

PvdA/GroenLinks heeft al jaren aandacht voor de problematiek van de sporthal in Ooij en voor korfbalvereniging SVO als één van de gebruikers. We hebben vaker met de gemeenteraad hierover met elkaar gesproken en uitgesproken dat we willen dat hiervoor een oplossing komt.

Tijdens de begrotingsraad van afgelopen donderdag kregen we, naar aanleiding van een nieuwe motie van coalitiepartij Lokaal!, te horen dat ten aanzien van de sporthal Ooij er eigenlijk géén voortgang in het dossier is. Ondanks de ambities in het coalitieakkoord. Het geld dat in 2023 beschikbaar was voor inhuur van capaciteit is opgegaan aan andere zaken omtrent accommodatiebeleid, zoals de Mallemolen.

Daar waren wij destijds al bang voor. Bij de begroting 2023 hebben wij dan ook geprobeerd om de ton die beschikbaar was voor inhuur alléén beschikbaar te stellen voor de Sporthal Ooij en omgeving Ooij. Helaas trok toen last-minute Lokaal! hun steun in. Nu is het geld opgegaan aan andere accommodatievraagstukken.

Gelukkig hebben we donderdag met elkaar wel weer geld beschikbaar gesteld voor het komende jaar om sporthal Ooij toch eerder op te kunnen pakken.

Zie hier ons amendement uit 2022: Amendement Verbreden inhuuradvies voor Sporthal Ooij als claim uit de algemene reserve

De motie die Lokaal! oorspronkelijk voor de hudige begrotingsraad had ingebracht is tijdens de vergadering omgevormd tot dit amendement (zie hieronder). Dat was nodig, omdat er een bedrag beschikbaar moet worden gesteld en dus de begroting moet worden aangepast.

Amendement versnellen haalbaarheidsonderzoek sporthal Ooij

De raad van de gemeente Berg en Dal, in vergadering bijeen op 9 november 2023

constateert dat:

• In het MIP 2024-2027 de investering voor een sporthal in Ooij als PM staat gepland voor 2026;
  • Op 19 mei 2022 een petitie is ingediend door SVO Korfbal welke was ondertekend door veel inwoners van Ooij;
  • Een aantal sporten, waaronder SVO tennis, in de wintermaanden niet kunnen doorgaan, en er voor de korfbal alleen elders getraind kan worden;
  • Ook dit jaar weer teams (en ouders) twee tot drie keer per week reizen naar Groesbeek voor trainingen en wedstrijden;
  • Het ook in Groesbeek steeds weer een gepuzzel is met de beschikbare uren.

is van mening dat:

• Tussen het indienen van de petitie en de datum van investering te veel tijd zit;
  • De middelen voor het onderzoek om te komen tot een sporthal in Ooij zijn bij de begroting voor 2023 beschikbaar gesteld;
  • De huidige gymzaal te klein is voor een aantal sporten;
  • De noodzaak tot meer bewegen en sportstimulering hoog in het vaandel staan van onze gemeente;
  • Als het bouwplan Reomie in Ooij start, er nog meer behoefte zal zijn aan een goede sportaccommodatie.

verzoekt het college:

• Het onderzoek uiterlijk in het 3e kwartaal 2024 af te ronden;
  • Hiervoor een bedrag van € 60.000,- beschikbaar te stellen ten laste van het positieve saldo van de begroting 2024;
  • In het MIP de investering voor een sporthal in Ooij in ieder geval te vervroegen naar 2025;
  • Een reële schatting van de investering en kaptaallasten daarin mee te nemen.

en gaat over tot de orde van de dag.

Indiener(s):
LOKAAL!: Ellen van Broekhoven, Geert Ubbink, Arnold Driessen, Toon de Jong, Theo Flemminks, Miengske Borremans
Kernachtig Groesbeek: Wiebo Kersten, Hennie Eikholt, William Janssen, Sonja Postema, Ruud Verstraaten, Hans Peters en Johanna Brouwer

AMENDEMENT AANGENOMEN