Amendement ontgassingsstation toevoegen aan raadsvoorstel Verstedelijkingsstrategie

Door Henny van der Pol op 2 december 2022

Verstedelijkingsstrategie Arnhem Nijmegen Foodvalley

De Verstedelijkingsstrategie richt zich op de langetermijnplanning van toekomstige woon- en werklocaties tot 2040. Deze strategie laat zien hoe de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen de groei van landschap, wonen, economie en mobiliteit goed vorm geeft. Ook helpt de strategie de daarvoor benodigde investeringen te vinden. Partners die hierbij betrokken zijn, zijn de Rijksoverheid (ministeries van BZK en IW, LNV en EZK), de provincie Gelderland, Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen, de Regio Foodvalley en de 26 gemeenten in de beide regio’s.

Voor meer informatie verwijzen we naar de website van de Groene Metropoolregio.

Tijdens de carrouselvergadering van 1 december is o.a. het raadsvoorstel “Verstedelijkingsstrategie Arnhem Nijmegen Foodvalley” besproken ter voorbereiding op de raadsvergadering van 15 december. Hierin wordt voorgesteld om onderzoek te doen naar de ontwikkeling van een waterstofstation voor binnenvaartschepen. De PvdA heeft gevraagd om daarnaast ook te onderzoeken of in Millingen ook een ontgassingsstation kan worden gevestigd.

Zie hiervoor ook onze onlangs aangenomen motie “Motie Varend Ontgassen op Rijn en Waal

De raad van de gemeente Berg en Dal, gelezen het raadsvoorstel Verstedelijkingsstrategie Arnhem Nijmegen Foodvalley,

besluit:

pg 4 – $3.1 Millingen aan de Rijn heeft nu een belangrijke functie voor het toeleveren van de binnenvaartsector

In de verstedelijkingsstrategie wordt Nijmegen-West als kansrijke locatie gezien voor de ontwikkeling van een waterstofstation voor binnenvaartschepen (clean energy hub). Millingen aan de Rijn ligt op een strategische positie in het systeem van binnenwateren: aan de grens met Duitsland bij de splitsing van de Rijn. Daarom zijn in Millingen aan de Rijn diverse (bunker)bedrijven actief die binnenvaartschepen voorzien van brandstof en is er een scheepswerf aanwezig. Als riviergemeente achten wij verduurzaming van de binnenvaart van groot belang. Eén van de mogelijkheden is een transitie naar waterstof. Gezien de huidige functie van Millingen aan de Rijn als toeleverlocatie voor de binnenvaartsector en de strategische ligging, ligt het voor de hand om te onderzoeken of Millingen aan de Rijn kan dienen als hub voor de levering van waterstof aan de binnenvaartsector.

aan te vullen met:

Naast het onderzoek om in Millingen een waterstofstation te ontwikkelen is het belangrijk in verband met milieu en volksgezondheid om te onderzoeken of er in Millingen ook een ontgassingsstation kan worden gevestigd. Wanneer we de scheepvaart de mogelijkheid geven om op een verantwoorde wijze te ontgassen, dan kunnen we hiermee voorwaarden scheppen om het varend ontgassen op Rijn en Waal te laten stoppen.

Indiener(s):
PvdA Berg en Dal: Lesley Albers en Henny van der Pol

Bovenstaand concept van de PvdA is onderdeel geworden van een groter amendement ingediend door GroenLinks, PvdA, Kernachtig Groesbeek en D66.

Amendement Verstedelijkingsstrategie (extra overwegingen)

besluit:

Besluitpunt 3 van het ontwerp raadsbesluit te wijzigen naar:
3. Bij de verdere uitwerking van de Verstedelijkingsstrategie Arnhem Nijmegen
Foodvalley – in de Gebiedsuitwerkingen – de volgende overwegingen mee te geven:

• te onderzoeken of Millingen aan de Rijn een geschikte locatie is als waterstoflaadstation (clean energy hub) en ontgassingsstation;
  • meer inzichtelijk te maken welk ruimtebeslag de energietransitie na 2030 met zich meebrengt en in hoeverre dit ruimtebeslag in de regio kan worden ingepast mede gezien de ambities voor het groen-blauwe raamwerk;
  • in de aanpak van (knelpunten op het gebied van) het aspect mobiliteit ook prioriteit te geven aan de oostflank (Groesbeek/Duitsland), met daarbij nadrukkelijk aandacht voor vermindering van (sluip)verkeer vanuit onder andere A73, N271 en N325;
  • bij de opgave voor de leefomgeving met prioriteit te onderzoeken welke recreatiedruk in onze bossen en polder passend is, in combinatie met de economische consequenties, gezien het streven naar meer biodiversiteit en behoud van natuurwaarden.

Indiener(s):
GroenLinks Berg en Dal: Caroline de Greeff, Rona Vree en Florian Gödderz
PvdA Berg en Dal: Lesley Albers en Henny van der Pol
Kernachtig Groesbeek: Wiebo Kersten, Hans Peters, Hennie Eikholt, Ruud Verstraaten, William Janssen, Sonja Postema en Johanna Brouwer
D66 Berg en Dal: Jos Verstegen, Jelbrich de Vries, Marlou Peters

AMENDEMENT UNANIEM AANGENOMEN

Henny van der Pol

Een bijdrage leveren aan een sociale samenleving met gelijke kansen. Mijn naam is Henny van der Pol (1958) en ik kom uit een sociaaldemocratisch gezin in Velp, gemeente Rheden. Thuis lazen wij het Vrije Volk, waren we lid van de VARA, mijn vader was lid van de Abva Kabo en we waren verzekerd bij De

Meer over Henny van der Pol