Grensondernemers, nu met antwoorden

Door Lesley Albers op 17 maart 2021

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 23 februari j.l. aan de orde gesteld bij het college.
Hieronder zijn de antwoorden van 17 maart j.l. verwerkt.

Zie ook ons artikel Grensbewoners tussen wal en schip

Schriftelijke politieke vragen over ‘Grensondernemers’.

Er zijn zelfstandigen (ZZP-ers) in onze grensregio die tussen wal en schip vallen als het gaat om steunmaatregelen van de overheid in het kader van coronaschade. Voor ons gaat het om zelfstandige ondernemers die net over de grens in Duitsland wonen maar een (winkel)onderneming hebben in Nederland.

• Vraag 1: Heeft u kennisgenomen van de motie (PvdA) die is aangenomen in de Tweede Kamer? Zie https://www.gelderlander.nl/berg-en-dal/toch-steun-voor-de-grensondernemer-gijs-van-dijk-haalt-paarse-krokodil-weg~aa93efad/

Antwoord 1: Ja, wij zijn op de hoogte van de aangenomen motie.

• Vraag 2: Nu deze motie is aangenomen zijn we er nog niet. Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) moet nu in actie komen. Bent u als college bereid om samen met andere grensgemeenten het gesprek met het ministerie van SZW aan te gaan om z.s.m. de Tozo (Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers) maar ook de TONK-regeling (Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten) beschikbaar te stellen aan grensondernemers? En/of samen met het ministerie tot maatoplossingen te komen voor de in de knel zittende lokale ondernemers?

Antwoord 2: We hebben contact opgenomen met de gemeente Maastricht om met hen te bespreken of we als grensgemeenten gezamenlijk in gesprek moeten gaan met het ministerie van SZW. De gemeente Maastricht heeft aangegeven dat ze denken dat dat voor nu niet veel oplevert. Het Rijk is op dit moment aan zet om te bedenken hoe ze de aangenomen motie vorm moeten gaan geven en om de contouren van de regeling te bepalen. Voor nu is het nog onduidelijk hoe de regeling er uit komt te zien bedacht gaat worden en of bijvoorbeeld de TONK en de TOZO ook beschikbaar worden gesteld voor grensondernemers. Ook is nog niet bekend wie de (eventuele nieuwe) regeling gaat uitvoeren. Het is nog niet gezegd dat gemeenten hier verantwoordelijk voor worden. Het ministerie van SZW heeft bijvoorbeeld ook aan de SVB en aan de gemeente Maastricht gevraagd of zij de nieuwe regeling voor grensondernemers willen gaan uitvoeren. Kortom; er is nog veel onduidelijk en voor nu is vooral het rijk aan zet om te contouren van de regeling te bepalen.

Overigens is het niet zo dat grensondernemers nu geen financiële steun kunnen krijgen. Ondernemers die in Nederland wonen en die in Duitsland een onderneming hebben kunnen in Nederland een TOZO-uitkering aanvragen en in Duitsland kunnen ze een eenmalige, niet-terugvorderbare subsidie krijgen. De hoogte van het bedrag hangt af van het aantal werknemers. Een onderneming met minder dan 5 werknemers kan bijvoorbeeld een bedrag krijgen van € 9.000. Dit bedrag is vergelijkbaar met het bedrijfskapitaal dat we in Nederland aan ondernemers verstrekken (€ 10.157).
    Ondernemers die in Duitsland wonen en in Nederland werken kunnen in de gemeente Maastricht een bedrijfskapitaal en een tegemoetkoming in de vaste lasten aanvragen (TVL) aanvragen. In Duitsland kunnen ze Arbeidslosengeld/Sozialgeld aanvragen. Deze regeling is vergelijkbaar met de TOZO-regeling in Nederland. De ondernemer moet dan wel langer dan vijf jaar in Duitsland wonen. De gemeente Maastricht heeft aangegeven dat er tot nu toe een paar honderd ondernemers een bedrijfskapitaal hebben aangevraagd. Ze hadden verwacht dat meer ondernemers zouden aankloppen voor deze regeling.

Ondanks bovengenoemde financiële steun van beide landen zijn er signalen dat er grensondernemers zijn die tussen wal en schip vallen. Dit probleem is bekend, en door het aannemen van de motie wordt het probleem ook erkend. We houden nauwlettend in de gaten hoe de motie wordt uitgewerkt en of wij als gemeente stappen moeten ondernemen.

• Vraag 3: Eerder heeft wethouder Van de Scheur aangegeven, in diverse media, de ambtenaren extra hierop aan te sturen en aan te kloppen bij de gemeente Maastricht, als de centrale plek waar alle grensondernemers kunnen aankloppen voor de aanvraag van een lening voor bedrijfskapitaal. Wat is hiervan het resultaat geweest?

Antwoord 3: Nadat wethouder van de Scheur bij de media heeft aangegeven dat wij contact zullen opnemen met de gemeente Maastricht om de problemen van de grensondernemers met hen te bespreken is vrij snel de motie van de PvdA betreffende grensondernemers aangenomen. Het probleem dat speelt bij grensondernemers werd hiermee erkend door het rijk en daarmee verviel ook de urgentie om als gemeenten iets te doen.