Hulp in de gemeente dreigt in de knel te komen

artikel in De Rozet van 23 augustus
door Lesley Albers

Hulp in de gemeente dreigt in de knel te komen

Voor de Berg en Dalse raadsvergadering van 14 juli lag er een raadsvoorstel vanuit het college om een bedrage van € 1.895.559,00 – geld dat over was van 2021 – toe te voegen aan de algemene reserve van 2022. Een deel hiervan, € 338.000,00 was in 2021 bestemd voor het sociaal domein en is dus overgebleven. Dit betekent echter niet dat er geen wachtlijsten zijn van sociale hulpvragen in de gemeente Berg en Dal.
Raadslid Lesley Albers van de PvdA Berg en Dal diende een amendement in om de overgebleven gelden uit 2021 van € 338.000,00 niet aan de algemene reserve toe te voegen, maar zo snel mogelijk in te zetten voor het sociaal domein.

Het amendement werd besproken op de raadsvergadering van 14 juli jl. Gezien de laatste informatie over de wachtlijsten en personeel bleek dit geld voor het sociaal domein zeker niet overbodig en waren de meeste raadsleden overtuigd.19 van de 23 aanwezige raadsleden stemden voor- het CDA en de VVD stemden tegen – waarna het amendement werd aangenomen.
De PvdA hoopt met het beschikbaar stellen van deze (extra) gelden dit jaar een positieve impuls te geven aan de wachtlijsten voor hulpvragen.

De oorzaak dat het geld niet was besteed ligt met name in de periode van corona en door ziekte van gemeentelijk personeel.
Onder de term ‘sociaal domein’ verstaan we alle inspanningen die de gemeente verricht rond werk, zorg en jeugd, wmo (waaronder huishoudelijke hulp) en de schuldhulpverlening/armoedebestrijding.

Tijdens de carrouselvergadering opperde gemeenteraadslid Lesley Albers van de PvdA Berg en Dal al om de € 338.000,00 voor het sociaal domein over te hevelen naar dit jaar. Op dat moment kwam daarop weinig positieve respons van zowel college als carrouselleden. Het is immers niet de gebruikelijke procedure. Voorafgaand aan de raadsvergadering van 14 juli heeft de PvdA daarop schriftelijke technische vragen gesteld om duidelijkheid te verkrijgen. Het kan immers toch niet zo zijn dat er mensen op de wachtlijst staan of de juiste hulp niet krijgen en de gemeente dit geld dan toch aan de algemene middelen gaat besteden en niet direct aan de mensen die het nodig hebben?

In antwoord op de schriftelijke vragen gaf het college aan dat ze het eens waren met de PvdA. De gemeente moet alles eraan doen om hulpbehoevende inwoners tijdig te helpen. Door de verhoogde werkdruk, het personeelsverloop en het aantal zieke collega’s bij het sociaal team dreigt dit in de knel te komen. Het college zet al enige tijd in op een efficiënt gebruik van zgn. wachtlijstbeheer:
Tot voor kort was het hiermee mogelijk om alle meldingen binnen de wettelijke termijnen af te handelen. Helaas moeten we sinds kort vaststellen dat dit niet in alle gevallen meer lukt. Door personeelsverloop en een verhoogd aantal zieke collega’s, een toename in aanvragen en zwaardere casuïstiek, lopen de wachtlijsten op. Dit zorgt voor extra werkdruk, wat op langere termijn kan zorgen voor weer meer uitval. Om uit een dergelijke negatieve spiraal weg te blijven wil het college op korte termijn het inhuurbudget voor (tijdelijke) vervanging van zieke collega’s verhogen met € 220.000,00 en dit achteraf verantwoorden aan de raad.
Met het aangenomen amendement is er een hoger bedrag beschikbaar gesteld en ook per direct, met goedkeuring vóóraf van de gemeenteraad.

Het college gaf in de antwoorden op de PvdA-raadsvragen overigens ook aan dat “ook sprake is van krapte en verhoogde werkdruk en ziekte bij onze externe partners, de zorgaanbieders. Zo hebben wij inmiddels de eerste signalen gekregen dat huishoudelijke hulp aanbieders binnenkort mogelijk voor het eerst daadwerkelijk niet zullen kunnen leveren wat wij van hen vragen. (…) Wij zijn in gesprek met de aanbieders om te kijken wat wij in gezamenlijkheid kunnen doen om personeelstekort zo goed mogelijk op te vangen.

De antwoorden van het college geven aan dat de situatie zorgelijk is, wat betekent dat inwoners mogelijk niet tijdig hulp kunnen krijgen. De PvdA is dan ook blij dat deze gelden nu al gelabeld zijn voor het sociaal domein en dit jaar nog gebruikt worden.