Kerst en Nieuwjaars mail

Vanuit de fractie

Terugblik op de Algemene beschouwingen

PvdA Berg en Dal – kerstkaart

De zorgen van nu. Wat een apart jaar was het, ook lokaal politiek gezien. Eerst de verkiezingen. Voor ons een zetel erbij, nu met twee raadsleden + drie carrouselleden aan het werk om ons sociaaldemocratische geluid te laten horen.

Daarna nog heel veel meer vergaderingen, al dan niet besloten. Vervelende berichten in de media. We hebben met z’n allen betere tijden gekend. Jullie hebben allemaal de uitgebreide artikelen in de kranten kunnen lezen. Het is een nare kwestie en meer kunnen we er voorlopig niet van zeggen.

Optimisten onder ons hebben het sowieso al moeilijk, want laten we eerlijk zijn, het valt in deze tijd niet altijd mee om positief te blijven. Een oorlog hier niet zo ver vandaan en een dure winter voor eenieder van ons in het vooruitzicht. Voor de een is dat nog veel pijnlijker en zorgelijker dan voor de ander. Landelijk komen we er allemaal ook niet uit, de wooncrisis stokt en de stikstofcrisis wordt op deze manier ook niet opgelost.

Zie verder de tekst voor de speech van Lesley op onze website aub.

Terugblik op de laatste Raadsvergadering van 2022

Op de raadsvergadering van 15 december is het raadsvoorstel 2022-B065 aan de orde. Hiermee wordt de Doe Mee Verordening opnieuw vastgesteld en gewijzigd voor wat betreft het onderdeel Kindpakket.

De PvdA heeft hiervoor (met ondersteuning van D66 en GroenLinks) een amendement ingediend.

Het Kindpakket – extra zorg voor kinderen in gezinnen die deze extra ondersteuning nodig hebben – wordt uit de Doe Mee Verordening gehaald. Er is een overeenkomst met de Stichting Leergeld De Stuwwal die deze zorg namens de gemeente gaat uitvoeren. Meer maatwerk, meer zorg in samenhang met overige noden binnen zo’n gezin. Wij zijn er positief over, maar hebben wel om een evaluatie gevraagd.

Zie ook de website van de Stichting Leergeld aub.

Wat ‘overblijft’ in de Doe Mee Verordening is extra zorg voor de volwassenen in die gezinnen. Op dit moment komen onze inwoners in aanmerking voor deelname aan de Doe Mee-regeling! als men voldoet aan een inkomensgrens van maximaal 120% van het sociaal minimum. Omdat er steeds meer mensen in de financiële problemen komen en we de rijen bij de voedselbank per week zien oplopen, hebben wij voorgesteld om die inkomensgrens op 130% te leggen.

Waar bij de algemene beschouwing nog geen meerderheid voor eenzelfde voorstal was, kwam die er nu wel.

Zie het complete artikel inclusief toelichting op onze website aub.

Overzichten op de website

Aangenomen Amendementen

Aangenomen Moties

Vanuit het Bestuur

2022 was een roerig jaar!

Met een oorlog in Europa , een energiecrisis , klimaatcrisis, veel mensen op de vlucht, personeelstekorten in vele sectoren en helaas steeds meer gezinnen die in armoede leven of daarin terecht komen.
Waar we kunnen zetten we ons in om het leed iets te verminderen.

Ondanks al deze crisissen en ellende wensen wij jullie met iedereen die je dierbaar is fijne en warme feestdagen met elkaar.
Hopelijk kunnen we in 2023 wederom iets betekenen voor alle mensen die het het hardst nodig hebben.

We hopen jullie allemaal op zondag 15 januari te ontmoeten bij onze nieuwjaarsbijeenkomst vanaf ongeveer 15:15

Meer info hierover volgt nog.

Voor jullie allemaal de allerbeste wensen voor 2023 ,

namens het bestuur en de fractie

PvdA Berg en Dal

Monique Maarsseveen