Sociaal domein vs ODRN & Munitax

Door Henny van der Pol op 29 januari 2021

Tijdens de begroting behandeling afgelopen najaar is besloten dat onder andere ODRN en Munitax moeten bezuinigen, want de gemeente heeft een begrotingstekort. Een paar dagen later ligt er al een notitie van Munitax dat er een verhoging aan komt.

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 28 jan jl. zijn collegevoorstellen besproken om in te stemmen met financiële verhogingen van beide gemeenschappelijke regelingen. Weer. Ondanks het begrotingstekort. Dat moet dan maar uit de algemene reserve worden gehaald.

Bijna alle raadsleden spreken er tijdens de vergadering schande van, maar de meeste partijen ondersteunen toch beide voorstellen.

En het koersdocument voor het sociaal domein met heel veel onduidelijkheid, bagatellisering en onzekerheid (wat betekenen al die begrippen in de praktijk nou zoals Eigen kracht, normaliseren en demedicaliseren) waarvan de vrees is dat kwetsbaren de dupe worden, waar de WMO-adviesgroep tegen waarschuwt… die moeten maar zien. Vinden diezelfde raadsleden.

Behalve Lesley.
PvdA – voor een eerlijke toekomst?

Henny van der Pol

Een bijdrage leveren aan een sociale samenleving met gelijke kansen. Mijn naam is Henny van der Pol (1958) en ik kom uit een sociaaldemocratisch gezin in Velp, gemeente Rheden. Thuis lazen wij het Vrije Volk, waren we lid van de VARA, mijn vader was lid van de Abva Kabo en we waren verzekerd bij De

Meer over Henny van der Pol