Initiatief PvdA-fractie om bezuiniging bieb te schrappen

Door Henny van der Pol op 2 oktober 2021

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van juli is gesproken over een plan om de bibliotheek te huisvesten in het gemeentehuis. Ons raadslid Martijn Schmiermann verzocht de raad het besluit aan te houden.

Samenvatting initiatiefvoorstel

Hiervoor moet namelijk de raadszaal worden verbouwd. Dit gaat gepaard met een forse investering voor de gemeente. Daarnaast is het de vraag wat de gemeente wil met ons “dorpshuis” de Mallemolen? Martijn: “Zullen we voor deze discussie ‘ns iets meer tijd nemen?”

Het voorstel om de bibliotheek vanuit de Mallemolen te verhuizen komt voort uit het verzoek van het Agora-onderwijs om meer ruimte voor leslokalen. De huidige ruimte van de bieb werd daarvoor geschikt bevonden. Voor de bieb moet dan een nieuwe locatie gevonden worden. Dit kan mogelijk in de raadszaal van het gemeentehuis zijn. De bieb huurt zo minder oppervlakte en haalt daarmee haar bezuinigingstaakstelling.

De PvdA-fractie heeft voor de raadsvergadering van 30 september jl. een initiatiefvoorstel ingediend om de bezuiniging voor dit jaar te schrappen en de bieb vooralsnog op de huidige locatie in de Mallemolen te laten. Dit voorstel is unaniem aangenomen.

Lees hier het initiatiefvoorstel:

Tijdens de begrotingbehandeling in het najaar van 2020 had de PvdA-fractie ook al een amendement ingediend om de bezuiniging op de bieb uit de begroting te halen. De fractie benadrukte daarbij het belang van de bibliotheek en dat niet zomaar een bedrag als bezuiniging kan worden opgenomen, zonder te weten wat dit voor een gevolgen heeft. Echter was de coalitie eensgezind en bleef deze bezuinigingstaakstelling gehandhaafd. Tot aan de laatste raadsvergadering dan.

Lees hier het amendement

PvdA-Berg en Dal, lokaal sociaal!

Henny van der Pol

Een bijdrage leveren aan een sociale samenleving met gelijke kansen. Mijn naam is Henny van der Pol (1958) en ik kom uit een sociaaldemocratisch gezin in Velp, gemeente Rheden. Thuis lazen wij het Vrije Volk, waren we lid van de VARA, mijn vader was lid van de Abva Kabo en we waren verzekerd bij De

Meer over Henny van der Pol