PvdA de grootste in gemeente Berg en Dal

Door Henny van der Pol op 27 mei 2019

Uitslagen Berg en Dal

In Berg en Dal is de PvdA de grootste geworden bij de verkiezingen voor het Europees Parlement. De partij van Europees lijsttrekker Frans Timmermans kreeg in deze Gelderse gemeente 23,4 procent van de stemmen. Dat betekent een flinke stijging ten opzichte van vijf jaar geleden, toen de partij op 10,7 procent uitkwam.

Zondagavond om 23:02 – tijdens de uitslagenavond op NPO2 – kwam er een pushbericht van de NOS met een link naar de uitslagenpagina voor de gemeente Berg en Dal met als eerste alinea bovenstaand bericht. Dat is een bijzonder mooie rooie uitslag. Bijna een kwart van de stemmen in Berg en Dal voor de PvdA. Daarvoor willen we al onze stemmers nogmaals hartelijk bedanken.

Onze vrienden van de SPD in Duitsland hebben een minder gunstige uitslag. Komt dit door hun deelname aan de coalitie met CDU/CSU, die ook stemmen verloren? Dat zou een verklaring kunnen zijn. De analyses zijn in volle gang.

Uitslagen per gemeente.
De kaart kleurt mooi rood!

In de kranten en social media berichten van de afgelopen dagen las ik dat een groot deel van de stemmers ouderen zijn en dat jongeren in mindere mate zijn gaan stemmen. Als dit zo zou zijn, dan is dat wel een punt van zorg; oudere mensen voelen de plicht om te stemmen en jongere mensen lijken dit recht aan zichzelf voorbij te laten gaan.

De vraag is; hoe krijgen we de jongeren weer geïnteresseerd in de politiek!!??
Daar hebben we in de gemeenteraad een initiatief voor genomen. Onder leiding van Lesley houdt de Werkgroep Jeugd & Politiek zich hiermee bezig.

Henny van der Pol

Een bijdrage leveren aan een sociale samenleving met gelijke kansen. Mijn naam is Henny van der Pol (1958) en ik kom uit een sociaaldemocratisch gezin in Velp, gemeente Rheden. Thuis lazen wij het Vrije Volk, waren we lid van de VARA, mijn vader was lid van de Abva Kabo en we waren verzekerd bij De

Meer over Henny van der Pol