Kerst en Nieuwjaarswens

Door Henny van der Pol op 22 december 2020

PvdA-Berg en Dal Kerst en Nieuwjaarswens.

2020 was voor ons allemaal een vreemd en heftig jaar. We hebben elkaar niet of nauwelijks kunnen zien en vrijwel niets kunnen organiseren. Hopelijk is dat volgend jaar anders.

(steun)fractie PvdA-Berg en Dal

In politiek opzicht heeft 2020 zich deels digitaal afgespeeld. Bijeenkomsten konden niet in de raadszaal en dat maakt de discussie veel minder dynamisch. Wanneer je in een zaal met elkaar van gedachten wisselt, dan kun je de reactie van de anderen zien. Nu zag je alleen de sprekers in beeld en dat maakt het “spel op de wagen” minder levendig en mede daardoor werd de Berg en Dalse begrotingsvergadering op donderdag 5 november een soort poppenkast.

Onder de bezielende leiding van Lesley heeft onze (steun)raadsfractie met regelmaat het sociaaldemocratische geluid laten klinken in de raadszaal van Berg en Dal en daarbuiten.

• Denk hierbij aan onze motie van treurnis dit voorjaar over het gevoerde financieel beleid. Deze motie werd verworpen, maar na de zomervakantie moest de wethouder melden dat het begrotingstekort niet 2½ maar 5 miljoen was. En daardoor moesten forse bezuinigingen wordt ingezet.
  • Ook hebben wij in het voorjaar een motie ingediend voor de opvang van vluchtelingenweeskinderen samen met onze buurgemeenten in de regio Rijk van Nijmegen. Tijdens de raadsvergadering werd Lesley verweten dat ze haar collega’s voor een moreel dilemma stelde. Alsof die kinderen daar een boodschap aan hebben.
  • Over de bezuinigingsvoorstellen hebben we een aantal artikelen geschreven, die gepubliceerd zijn in de Rozet. Denk hierbij aan het artikel over de bezuinigen op armoedebeleid en het artikel over de bieb.
  • Een ander telkens terugkerend onderwerp heeft te maken met de energietransitie. Dit zal het komend jaar nog regelmatig aan de orde komen. Op onze website hebben we voor deze artikelen een verzamelpagina gemaakt.

Lesley werd daarbij ondersteund door Martijn en Jan in de Carrousel en de overige leden van het Fractieoverleg, waarvoor dank.

Door reacties op onze artikelen in de Rozet over plannen voor de Ooij en ons idee voor een Vrijthof aan de markt in Groesbeek hadden we in oktober het plan voor een soepie met de PvdA-fractie. Er was heel veel belangstelling, maar we hebben spijtig genoeg moeten besluiten om deze ochtend vanwege Corona richtlijnen niet door te laten gaan. Wanneer het weer mogelijk is, dan gaan we dit opnieuw organiseren.

Vanuit het Bestuur zijn we regelmatig in overleg met PvdA-Nijmegen, SPD-Kleve en SPD-Kranenburg.
In 2020 was het plan om de jaarlijks terugkerende Dag van Europa in het teken van 75 jaar bevrijding te vieren. Dit kon, zoals zoveel activiteiten, niet doorgaan en is verplaatst naar zondag 9 mei 2021.

Komend jaar is ook een politiek belangrijk jaar. Corona heeft ons weer laten zien dat het echt tijd is voor verandering. Maar tegelijkertijd is campagne voeren in Corona-tijd een grote uitdaging. Bij de Tweede Kamerverkiezingen 2021 op 17 maart rekenen we daarom ook op jullie. En ook het jaar daarna voor de Gemeenteraadsverkiezingen natuurlijk.

PvdA-ers hebben altijd goede ideeën, dus laat je horen! Ook is en blijft het ontzettend belangrijk dat wij signalen krijgen vanuit de hele gemeente over dingen die spelen. Kijk regelmatig op onze website en volg ons op social media. Schroom niet om te emailen of te bellen.

Wij wensen jullie ondanks alles hele fijne feestdagen en een goed en vooral gezond en liefdevol 2021! Blijf gezond en zorg voor elkaar!

met vriendelijke groet,
namens de (steun)fractie en het bestuur van de afdeling

Lesley Albers, Fractievoorzitter
Henny van der Pol, Afdelingsvoorzitter